Annons

Anders Schönemann – En man med koll på Catwalken

Anders Schönemann – En man med koll på Catwalken
13. september 2017 bal@freemindsmedia.com

13. september 2017

Anders Schönemann – En man med koll på Catwalken

Schwarzkopf Professional är ett av de största företagen i frisörbranschen. Deras trendanalyser, Essential Looks, har ett stort inflytande över hårmodet och påverkar hur frisörer jobbar i salonger över i stort sett hela världen.

 Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.
Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service.

Som frisör är det a och o att hänga med i trender och mode. En filmstjärna som visar upp en ny frisyr på röda mattan kan skapa en trend på ett ögonblick, och huruvida det är åttiotalsrevival eller rymdmode som gäller på modehusens visningar spelar stor roll för vilken typ av frisyrer som blir populära. Ett sätt för salongsägare att hålla sig á jour med trenderna är Schwarzkopf Professionals Essential Looks. Två gånger om året ger frisörföretaget ut trendanalyser som baserar sig på vad som visats upp på de stora modehusens visningar runt om i världen.

– Essentials Looks är vår hyllning till modebranschen, kan man säga. Vi tar trenderna från de ofta ganska slutna catwalkvisningarna och kokar ner dem till stilar som kan användas i det dagliga arbetet i salongerna. Vi ger exempel på frisyrer som funkar i kommersiell verksamhet, säger Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service. De kläder som visas på modeveckorna runt om i världen, och som senare dyker upp i klädkedjornas butiker i mer lättburna och prisvärda varianter, ligger till grund för trenderna. Hänsyn tas till form, färg och textur, men även vilka tidsepoker som inspirerat modeskaparna.

– Vi vill ge frisörerna en kreativ plattform att stå på, en plattform som har sin utgångspunkt i rådande mode, säger Anders Schönemann.

Läs även: Creative Weekend med Schwarzkopf på Varbergs Stadshotell & Asian Spa

Tre trender

I mars månad presenteras vår- och sommarkollektionen och i september är höst- och vinterkollektionen redo att presenteras. Till varje omgång av Essential Looks väljs tre trender ut, och till varje trend skapas tre frisyrer i olika längder. Med respektive kollektion presenteras också en trendrapport från modeveckornas catwalk. I rapporten blandas modets influenser såsom accessoarer och makeup med kläder och hår. Arbetet med att ta fram trenderna och frisyrerna står bland annat Schwarzkopf Professional Global Ambassador Tyler Johnston för. En välrenommerad internationell stjärnfrisör som kanske är mest känd för David Beckhams ikoniska mohikanfrisyr från 2001. Men även Anders Schönemann är inblandad i utvecklingen av Essential Looks, hans team kommer in när de olika trenderna skall lanseras ut över hela världen.

Anders Schönemann i en ingående intervju.
Innovation är ett ledord för Schwarzkopf, som bland annat står bakom uppfinningen av kallpermanenten. ”Vi har satt upp ett mål att vara det mest innovativa företaget i världen 2015. Vi har 1200 anställda som arbetar med forskning och utveckling världen över”, säger Anders Schönemann.

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 1, Pearlescent Girls


Sassoonvisning avgörande

Anders har arbetat för Schwarzkopf sedan början av 80-talet. Först som frilansande tekniker och sedan som fast anställd. Han började sin bana som 17-åring på anrika Salong Noblesse i Göteborg, där han sommaren 1977 tog ett extrajobb.

– Jag sopade golv och tvättade hår. Sen tog jag ett sabbatsår från gymnasiet för att jobba på Noblesse – och blev kvar. Slutet av 70-talet var en spännande tid. På Södra Larmgatan i Göteborg var de unga frisörerna från hippa Noblesse högstatus, i salongen klädde man sig i färgstarka kläder och modet influerades såväl av den brittiska punken som av framväxten av discon i USA.

–1978 kom det fyra brittiska killar från Vidal Sassoon och gjorde en visning för oss på Noblesse. De visade hår som jag än i dag får rysningar bara av att tänka på. Herregud! Det var ju det här jag ville satsa på! Anders beskriver mötet med Sassoon-stylisterna som helt avgörande. Att följa den av familjen utstakade banan och bli ingenjör kändes plötsligt otänkbart.

–Min chef, Rolf Vollstedt, pushade mig. Han såg väl att jag hade talang för det och såg till att jag fick kontakt med Schwarzkopf. Rolf var en av grundarna till det första etablerade designteamet i Sverige som gjorde visningar åt en leverantör.

 

Utgår från modebranschen

När Anders 1997 blev erbjuden en fast tjänst som teknisk chef på huvudkontoret i Stockholm, blev Schwarzkopf kort därefter uppköpta av tyska Henkel. I samma veva anställdes Sassoons internationella kreativa chef Simon Ellis till Schwarzkopf Professional. Ellis startade Schwarzkopf Professional Partner Service, som Anders i dag är skandinavisk chef över. Med Simon Ellis kom också kopplingen till modevärlden att spela en allt större roll för Schwarzkopf.

– Sassoon har ju alltid haft det här med mode i själen. När Simon kom in i företaget gjorde vi ett aktivt val att allt vi gjorde skulle ha sin utgångspunkt i modebranschen. Schwarzkopf i dag är ett modeföretag mer än ett skönhetsföretag. Och här någonstans föddes tanken om Essential Looks, vars 37:e upplaga just nu rullar ut över världen. Bara i Sverige får cirka 2000 frisörer varje år genomgå en Look & Learn för att bekanta sig med den senaste versionen av Essential Looks. Det är därför viktigt att alla Schwarzkopftekniker och utbildare har ett äkta modeintresse.

– Vi skiljer oss från alla andra frisörföretag när det gäller visningar, våra tekniker säger aldrig ”Jag tycker”. Vi utgår alltid från rådande mode och trender och hittar aldrig på egna grejer.

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 2, Hippie Glam

 Anders Schönemann och frun Carin Abrahamson.
Carin Abramson driver Salong CU i centrala Stockholm. Här får hon lite assistans i schamponeringen av maken Anders Schönemann.

Fungerar som stöd

Utbildning är den andra stora grundpelaren i Schwarzkopfs företagsfilosofi. För Anders handlar det i grund om botten om att finnas där som ett stöd och vara en partner till frisörerna. Både när det gäller utbildningar och visningar av trender, nya produkter och tekniker men också att erbjuda kurser och stöd så att varje salongsägare kan driva sitt företag på bästa möjliga sätt.

– Jag beundrar alla de frisörer som jobbar hårt och tillfredsställer sina kunder i vardagen, som kämpar på och känner någon slags stolthet för hantverket. För mig är det en kick att kunna nå ut till dem och känna att jag kan hjälpa till, säger Anders. Schwarzkopf håller cirka 300 utbildningar varje år bara i Sverige, antingen relaterade till nya produkter eller rena hantverksutbildningar.

 

Händer det något spännande för Schwarzkopf under 2015?

– Massor! Vi har många innovationer på gång, det sker alltid en kontinuerlig utveckling av vårt sortiment. Men mer än så kan jag inte säga än, det är fortfarande hemligt. Vad man däremot med säkerhet kan säga är att Schwarzkopf kommer att bjuda på ett år fyllt av intressanta kurser, toppklassiga produkter och framförallt – fashion!

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 3, Rok Chic

Anders Schönemann

Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg


Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 1, Pearlescent Girls

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 2, Hippie Glam

Se även: Essential Looks 2015, trend nummer 3, Rok Chic

Läs även: Creative Weekend med Schwarzkopf på Varbergs Stadshotell & Asian Spa


Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines andra utgåva, 2015.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!


ANNONS