Annons

Ari Koponen – En pedagogisk eldsjäl med många bollar i luften

Ari Koponen – En pedagogisk eldsjäl med många bollar i luften
23. maj 2018 bal@freemindsmedia.com

23. maj 2018

Ari Koponen – En pedagogisk eldsjäl med många bollar i luften

När drömmen om att bli cirkusartist gick i kras påbörjade Ari Koponen sin resa som frisör, bort från den lilla byn i Norrland där han vuxit upp. Yrket öppnade upp för fler möjligheter än han någonsin hade kunnat ana. Passionen för hår, scenkonst och utbildning har tagit honom jorden runt på en spännande väg olik någon annan.

Ari är HeadBrands nya Nordic Education Manager.Ari är HeadBrands nya Nordic Education Manager. Han har skapat utbildningsprogrammet som under våren kommer att innehålla kurser med meriterade gästartister som Mazella&Palmer och inspiration från stora lokala stjärnor som vinnaren av Årets Frisör; Sofia Geideby.

Från en liten by i norra Sverige, via London, Österrike och världen, har Ari Koponen nu landat i rollen som Nordic Education Manager för HeadBrands. Hair Magazine träffade Ari för att ta reda på vem han är och hur han kommit dit han är idag.

Ari har gjort mycket för frisörbranschen både i Sverige och internationellt, men valet att bli frisör var absolut inte självklart.

– Jag missade tåget till intagningen till cirkusskolan i Gävle med en dag. Jag ville flytta från den lilla byn i Norrland där jag är uppvuxen. Jag kände att jag var klar där, jag ville mer.

Ari har haft ett intresse för estetisk verksamhet hela sitt liv, han började med nycirkus i de unga tonåren och har alltid trivts med att stå på scen. Vad skulle han göra när han inte kom in på cirkusskolan? Han fick förslaget att han kunde bli frisör vilket lockade honom till gapskratt.

– Jag hade aldrig sett en manlig frisör i hela mitt liv! Jag fick inte riktigt ihop bilden av mig själv som frisör men jag kände snabbt att jag var väldigt fördomsfull i den tanken. Då kom jag på att jag ju faktiskt kan bli precis den frisör jag vill. Jag kan ingenting om det så jag kan lära mig allt.

Läs även: HeadBrands förstärker sitt Education Team

En enkelbiljett
Aris aptit på livet, positiva inställning och envisa strävan efter kunskap skulle ta honom långt från den lilla byn i Norrland. Efter frisörskolan, och praktikplats hos den erkända Wella-teknikern Anna Lundkvist, jobbade Ari med Mió Evanne och Sebastian Wallon på Sax & Maskin i Luleå.

– De är fantastiska kreatörer och de berättade ofta om inspirationsresor till olika delar av världen. Då tänkte jag att ”jag måste leva det om jag ska lära mig det, jag måste köpa en enkelbiljett till någon av de här städerna”.

Enkelbiljetten gick till London och det blev starten på Aris internationella karriär. Efter att ha knackat dörr och lämnat in sitt CV på åtskilliga salonger fick han till slut plats på en salong i centrala London där det jobbade frisörer från åtta olika nationaliteter. Han hade aldrig upplevt så mycket inspiration på en och samma gång.

– Det var aldrig någon som frågade vad som var trendigt. Trenden klev in genom dörren på salongen, och du skapade den.

I London började Ari experimentera med frisyrbilder tillsammans med en kollega. Orädd som han är tog han sina bästa bilder och gick till stjärnfrisören Trevor Sorbie och frågade rakt ut om han kunde få bli en del av hans artistiska team.

– Jag förstod inte då vad ett artistiskt team var, men jag tänkte att om jag frågar så får jag reda det. Trevor var ödmjuk och sa att jag behövde skapa fler bilder och att han gärna skulle fortsätta titta på dem.

Ari behövde alltså bredda sin portfolio men visste inte hur. Möjligheten kom snabbare än väntat.

Ari har varit drivande i skapandet av HeadBrands nya utbildningsstudio i Lund - en kreativ plats med allt och lite till som kan tänkas behövas för att förära sig ny kunskap.Ari har varit drivande i skapandet av HeadBrands nya utbildningsstudio i Lund - en kreativ plats med allt och lite till som kan tänkas behövas för att förära sig ny kunskap.Ari har varit drivande i skapandet av HeadBrands nya utbildningsstudio i Lund – en kreativ plats med allt och lite till som kan tänkas behövas för att förära sig ny kunskap.

Önskelistan

På den stora frisörmässan Salon International mötte Ari en agent från ett rekryteringsföretag som tog honom åt sidan och frågade vad han hette, var han kom ifrån och vad hans dröm som frisör var. Ari svarade entusiastiskt:

– Jag heter Ari Koponen, jag kommer från Sverige och drömmer om att få jobba med hår på scen, fotograferingar och artistiska team.

De satte sig ner tillsammans på mässan och skrev Aris önskelista.

Se kollektionen: Evocation av Ari Koponen

Explosion i Österrike
Genom rekryteringsbolaget fick Ari en tjänst på Greta Kahns akademi i Innsbruck. Akademin hade två salonger; en classic cut och en warehouse. På classic cut var det fint klientel, italienska föningar, glamourösa färger och felfria bobbar. Warehouse andades kreativitet med tung musik och galna färger. En perfekt kombination av två världar.

– Det var explosioner hela tiden. Det var väldiga kontraster och jag jobbade med att blanda mig i dem.

Trots att han inte kom in på cirkusskolan hittade Ari sin egen manege genom frisöryrket. Sakta men säkert jobbade han sig in i det artistiska teamet i Österrike. Han fick göra plåtningar och visningar och det tog inte lång tid innan han blev Creative Director för Schwarzkopf Professionals kreativa team i landet. De turnerade runt i bland annat Tyskland, Italien, Slovenien och Frankrike och Ari fick verkligen utlopp för all kreativitet som bubblade inom honom.

– Då kunde jag leva ut alla drömmar jag haft som ung, fast med hår. Jag kunde spruta eld, ha folk som jonglerade och hår som sprakade på scen. Det var en så häftig resa.

Tillbaka till Sverige
Rollen som Creative Director öppnade upp en hektisk, explosiv värld där ingen dag var den andra lik. Rastlöshet fanns inte i hans vokabulär. Efter sju år på turné tröttnade Ari dock på den internationella arenan och flyttade tillbaka till Sverige. Inte på grund av arbetet men på grund av att han saknade förebilder att se upp till.

– Jag hade träffat många av de stora stjärnorna men det var ingen som hade ett varmt, omhändertagande hjärta. Jag menar inte att de inte var duktiga, jag hade bara hoppats att de värderade sina medarbetare och tog hand om sina team mer. På den tiden handlade det mer om de enskilda personerna än teamet.

Flytten tillbaka till Sverige blev inte riktigt som han hade tänkt sig. Efter att ha kontaktat flera stora företag i branschen fick han till svar att de antingen hade köpstopp eller att det inte fanns någon tillräckligt kreativ tjänst för honom. Han fick rådet att börja hyra stol.

– I Österrike hade jag byggt upp akademier, haft 24 anställda under mig som i sin tur utbildat andra, skulle jag gå och hyra stol? Reality bites. Det handlade inte om att jag ville göra shower, jag behövde inte stå på en stor scen, jag ville bara lära ut hår.

Läs även: Vinnare av Årets Herr 2017: Ari Koponen

Ari har alltid älskat livet på scen. Intresset för scenkonst och artisteri har han förenat med frisöryrket på många plan.Ari har alltid älskat livet på scen. Intresset för scenkonst och artisteri har han förenat med frisöryrket på många plan.

De bästa frisörerna i världen
Trots besvikelsen fick Ari bita i det sura äpplet och börja hyra stol i Göteborg. Rastlösheten kom snabbt smygande. Efter en resa till Köpenhamn med sin fru bestämde de båda sig för att säga upp sig från sina jobb, säga upp lägenheten och packa väskan. De skulle resa jorden runt och hitta de bästa frisörerna i världen.

Finansiering till resan fick de genom att skriva reportage till en branschtidning och filma för ett webbtv-bolag. Ari gick alltså från frisör till redaktör och begav sig ut på sitt livs resa.

Släktsalonger i Indien, moderna klippsätt i Singapore, barbershops på Long Beach i Kalifornien, en frisör med ett eget callcenter i Montreal och street fashion i Sao Paulo. Ari skulle kunna skriva en bok om alla de upplevelser de var med om. Av alla salonger de besökte på resan var det speciellt en som fångade Ari allra mest. På en bakgata i Tokyo, där höghusen övergår i tvåvåningshus, finns det en liten gränd med en trappa. Ovanför trappan står texten: Welcome to Another World.

– Det var som att komma in i en David Lynchfilm med massor av små detaljer och målarfärg på golvet. Det var ett litet ställe med sex sköna frisörer och en ägare som gjort stora saker tidigare men som gått ner för att fokusera på det enkla och sin egen färgserie, specialiserad för det asiatiska håret. Det var kanske inte Japans bästa salong men det var min salong. Om jag någon gång öppnar en salong som är bara min, så är det Another World.

Tåget går
Efter nästan ett år på resande fot landade de i Göteborg. Ari jonglerade tre heltidsjobb som redaktör, frisör och frilansare innan han fick jobb som heltidstekniker för Tendenz. Äntligen fick han möjlighet att utbilda frisörer i Sverige! I rollen som tekniker med Göteborg som bas kände sig Ari som hemma. Han specialiserade sig på klipp och styling och fortsatte att skapa kreativt vid sidan av.

Åren gick och när det var dags att gå vidare från Tendenz valde Ari att bygga på sitt eget varumärke och skapa utbildningar i egen regi. Som grädde på moset deltog han i Årets Frisör och vann kategorin Årets Herr. Ari använde vinsten och sitt kontaktnät för att erbjuda sina kurser i klipp, styling och manligt mode i Skandinavien och USA.

– Jag brinner för utbildning och det var därför jag ville starta upp en utbildningsverksamhet och inte en salong. Det är viktigt att man gör det man längtar efter, det man drömmer om, att man har en vision.

Förutom kurser i manligt mode, klipp och styling erbjöd Ari även inspirationsföreläsningar om att nå sina mål. Det var så han kom i kontakt med HeadBrands.

– De bjöd in mig för att hålla en föreläsning vid deras kickoff för att komma till kärnan av målet och visionen med företaget. Där och då klickade det. HeadBrands har ett genuint tänk och de vill verkligen framåt. ”Här är tåget som går och jag hoppar på. Jag tänker inte stå kvar på perrongen,” tänkte jag.

När Ari sökte jobb i London i slutet på 1990-talet hade han en egen hemsida med sitt CV på online. Problemet var bara att det inte var någon av salongerna som hade varken dator eller Internet. Han var lite före sin tid.När Ari sökte jobb i London i slutet på 1990-talet hade han en egen hemsida med sitt CV på online. Problemet var bara att det inte var någon av salongerna som hade varken dator eller Internet. Han var lite före sin tid.

X gånger sju gånger fyra
Även om HeadBrands affärsidé är enkel är verksamheten komplex och i konstant förändring. Det som började som en idé i södra Sverige för åtta år sedan har nu spridit sig till övriga Norden och utbildning är ett av deras främsta fokusområden.

Ari tillträdde officiellt som Nordic Education Manager vid årsskiftet. Utifrån ledningens mål och visioner har han smygstartat under hösten och byggt upp en strategi för att sätta HeadBrands utbildningsverksamhet, och deras sju selected brands, på kartan i de fyra nordiska länderna. Till sin hjälp har han 17 tekniker. Rollen betyder en stor förändring på många plan, men det är något som Ari ser på med glöd i blicken.

– När man utbildar andra tekniker måste man alltid ligga fyra steg före. Att dessutom arbeta med minst sju selected brands samtidigt istället för ett i taget, i inte bara ett land utan i fyra länder, det är en utmaning! Vad du än gör, gånga det med sju och gånga det med fyra.

Grundkurser och teamwork
Ari spenderar mycket av sin tid med att besöka frisörer runt om i Norden för att ta reda på hur utbildningsbehovet i branschen ser ut och vad som efterfrågas. Inspiration och flärd i all ära men det han har upptäckt är att de allra flesta efterfrågar neutrala kurser med fokus på grundkunskaper i klipp, färg och styling.

– Man vill gå ”back to basic”. Även om man har gjort frisyrer i tio år så kan man ibland behöva backa bandet. Därefter kan man pusha på och ta det vidare och då ska man spä på med inspiration.

Generellt ser Ari att grundkunskaperna i branschen är bristande.

– Vi har en otroligt hög lägstanivå i Norden men vi ska jobba hårt på att lyfta grundkunskaperna. Du ska kunna din färglära, kunna dina sättningar och kunna dina klippningar – de tre essentiella benen som vi står på. Alla frisörer efterfrågar dessutom bra frisörer, det behövs alltså fler frisörer som pushar sig själva.

Att pusha både sig själv och andra och att skapa nya förutsättningar för kreativitet har varit Aris passion genom hela livet. I rollen som Nordic Education Manager kommer han inte själv att hålla i så många utbildningar. Han kommer mer att vara spindeln i nätet, som en hjälpande hand som ser till att hans team har full support. För det är teamet som är det allra viktigaste för Ari och han uppmanar därför frisörbranschen till att tänka mer i team.

– Gå ihop och gör det tillsammans, det håller mycket bättre i längden.

Text: Camilla Svensson
Foto: Pierre Ekman

Läs artikeln i vårt onlinemagasin här!


ANNONS