Annons

Få mer tid och fler kunder – bli bästa vän med den nya tekniken!

Få mer tid och fler kunder – bli bästa vän med den nya tekniken!
17. december 2010 bal@freemindsmedia.com
sms booking til frisörsalon

17 december 2010

Intervju med en IT-frälst frisör – Henrik ”Henke” Larsson från StudioKalufs


Ny kassalag, fler och fler datorer i salongerna och… SMS-utskick? Det låter kanske krångligt, men faktum är att det inte är särskilt svårt att använda den nya tekniken, och på så sätt spara tid – och få fler kunder till salongen. En av de frisörer som utnyttjat detta är Henrik ”Henke” Larsson, ägare av StudioKalufs.

StudioKalufs startades av Henkes mamma Gullbritt Larsson, som öppnade upp portarna för salongen år 1974. Själv började han frisöryrket 89/90 med mycket tävlande. Henke har vunnit flera titlar i Stockholm Hairopen och vann både i dam och herr klassen. Dessa år gav honom både glädjeinspiration och nyfikenhet att utveckals vidare. Henke har även arbetat som visningsfrisör i flera år.

 

2004 övertog han salongen från sin mor och syster Linda. Henke utvecklade salongen till en utbildningssalong där Studio Kalufs stårför Kreativ Kunskap som skapar Konstnärlig Kvalitet. Idag driver han tvåsalonger; StudioKalufs i Stenungsund och StudioKalufs i Kungälv. Henke har lyckats skapa en salong som fungerar som en inspirationskälla för såväl personal som kunder.

Vi har fått en liten pratstund med Henrik ”Henke” Larsson, där han delar med sig av sina tankar och erfarenheter kring, koncept, inspiration och IT.

 

Berätta om tanken bakom ert affärskoncept!

Tanken med StudioKalufs är att båda salongerna ska ha samma profil och arbeta mot ett gemensamt mål. För att vi ska kunna utveckla detta på ett professionellt sätt har vi låtit personalen ha en möjlighet att vara delaktig i företaget, och på så sätt kan vi bibehålla kvalitén och samtidigt växa.

– Varför går det så bra för StudioKalufs? Nämn några viktiga delar som ni anser är de viktigaste framgångsverktygen.
För att nå framgång måste man vara nyfiken! I frisöryrket handlar det mycket om formkänsla. Som företagare handlar det om
envishet och en stark tro på sig själv. Samtidigt som personalen leds mot de idèer som företaget har.

 

– På vilket sätt jobbar ni aktivt med sms-utskick, kundjournal och dylikt?
Sms utskick för våra salonger är fantastiskt bra, kunderna ser det som en otrolig service. Samtidigt får vi färre kunder som ”glömmer” bort sin tid. Jätteskönt!
 

– Vilken lösning har gjort störst skillnad för er salong, vad gäller tidsmässigt och rent ekonomiskt?
Hela kassa och bokningssystemet till färdig dagsrapport, produktkoll ect. har inte bara sparat oss tid,  utan även gjort att jag som företagare har mer koll. Samtidigt som kunderna upplever en mer seriös  och mer exklusiv service!

– Varför tror du att många frisörer väljer att inte satsa på IT-baserade lösningar och ny, smart teknik?
Jag tror att frisörer är rädda för tekniken, jag kan bara gå till mig själv när jag stod inför detta valet, men vi har fått fantastiskt hjälp och support av Alpacha som har det etablerade frisörbokningsprogrammet Kapster. Samtidigt handlar det mesta om en vana. Nu skulle jag aldrig vilja byta till ”pappersblock” igen. Man inser snabbt värdet i den nyfunna tid man får.

– Har du några råd till de frisörer som vill sätta igång att arbeta mer aktivt med affärsutveckling, men känner att det verkar lite för tidskrävande och dyrt?
Jag kan bara säga; dra nytta av den värld som It har att erbjuda som ex, kassasystem, hemsida,  blogg facebook! Vi har på detta sätt nått ut till fler kunder. Utvecklingen går framåt så måste även vi göra på denna fronten, även fast vi är konstnärliga själar 🙂

Vi vill alla jobba mindre och tjäna mer, detta är ett av redskapen man behöver för att nå målet och lyckas.

– Hur ser du på framtiden inom branschen, vad är nästa stora steg för Sveriges frisörer?
Vi vet alla att det kommer finnas ett stort överskott av frisörer i framtiden, det Vi kan göra är att tillsammans höja kvalitén och seriositeten på Sveriges frisörer genom att utveckla oss själva ochsamtidigt öka servicen till våra kunder!

/ Henke, StudioKalufs

Henke från StudioKalufs arbetar med det PC-baserade frisörboknings och kassaregister-programmet Kapster från Alpacha. Om du vill veta mer om Kapster eller andra av Alpachas produkter, vänligen besök www.alpacha.se eller ring 0480 420245.

ANNONS