Annons

Fem supertips till en välfungerande salong

Fem supertips till en välfungerande salong
25. april 2018 bal@freemindsmedia.com

25. april 2018

Fem supertips till en välfungerande salong

Att bygga upp ditt företag på rätt sätt är nyckeln till framgång! I takt med att frisörbranschen är på väg in i en allt mer konkurrenskraftig tid är det viktigare nu än någonsin att lägga ner tid och energi på att hålla salongen både uppdaterad och lönsam.

I artikeln kommer några noggrant beprövade och inte minst framgångsrika idéer att presenteras som är lätta att införa i salongen. Samtidigt får du tips på hur du hittar kollegor inom branschen som kan bidra med en hjälpande hand. 

Fem supertips till en välfungerande frisörsalong

Var väl förberedd! 
Att vara väl förberedd utgör minst 50% av framgången i varje affärsuppbyggande idé eller befordran. Och nej, detta är inte gjort i en handvändning utan tar tid, men med det rätta stödet kan målet nås. Så skapa en kalender för året och planera dina marknadsföringsinitiativ redan nu!

Marknadsföringshandlingar kan göras varannan eller var tredje månad. Gör inte mer handlingar än du kan hålla koll på. 4-6 kampanjer på ett år är mer än tillräckligt. När du har dina marknadsföringshandlingar planerade, publicera kalendern och möjliggör för alla dina kunder att se den. Detta bidrar nämligen också till nya kunder.

1. Introducera en man
Detta är en bra idé när det kommer till att få fler manliga besökare i salongen. Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna pengar på produkter. Genom att rikta sin marknadsföring till de kvinnliga kunderna (de flesta kvinnor känner i alla fall fem män) med ett erbjudande som de kan ge till sina manliga bekanta kan du enkelt få upp till 50  nya manliga kunder vid varje erbjudande. Detta kan betyda 250 000 kr extra i kassan varje år. Dessa kampanjer är passande att ha cirka två gånger om året.

En bra fördelning  är att  ha en kampanj i mars/april och en i september/oktober.

Läs även: Män och barn i salongen


2. Introducera en vän
Detta är inte en ny idé, men många av dessa marknadsföringshandlingar är dåligt planerade och utan fokus och blir därför ett misslyckande. Dina bästa kvinnliga och manliga kunder är säkert glada och nöjda med det du erbjuder. Idéen är att  sprida denna glädje och tillfredsställelse vidare till fler människor i deras omgivning. För att möjliggöra detta kan ett helt vanligt brev, mail eller presentkortssystem användas som sprider fördelarna till både existerande och nya kunder.

Detta  är en bra idé att  fokusera  på en bit in på året  vilket gör maj/juni till en utmärkt tid att sprida ordet  till de som vill göra sig sommarklara.

Att bjuda in män till salongen kan innebära en extra inkomstkälla och fler stamkunder till salongen.Män är bra salongskunder; de kommer oftare, är mer lojala, letar ofta efter hjälp och rådgivning både då det kommer till frisyrer och mode, och spenderar gärna många pengar på produkter.


3. Ge rabatt på färgservice
Denna marknadsföringshandling bidrar till extra service i förhållande till kunderna såväl som extra inkomst till salongen. Under de mest hektiska månaderna, november och december, vill nästan alla kvinnliga kunder ha en färgbehandling i salongen och när februari kommer ska färgen bättras på. Precis i februari när detta är aktuellt är det dock många som har spenderat alla sina pengar på julen vilket bidrar till att det står stilla i många salonger. Tanken är att ge kunderna som använder salongens “färgservice” en rabattkupong daterat till februari, som då kan användas till en uppfräschning av färg, föning och ett färgschampo som bonus att ta med hem.

Denna marknadsföringshandling ska göras  i november/december och håller verksamheten igång i februari samt främjar färgbehand- lingar och produkter för färgat hår. En ren “win-win-win-situation!”

Läs även: Liva upp ”färgservicen” i februari!

4. Specialerbjudande
Många salonger har vissa tider under dagen som i allmänhet inte är särskilt livliga. Ett effektivt sätt att maximera dessa timmar är att ha erbjudanden till specifika  målgrupper. Det kan vara mödrar med barn, någon  som  behöver  en  rakning, en  färguppfräschningsbehandling, tvätt- och fönbehandling eller något liknande.

Dessa erbjudanden  kan vara mycket lönsamma. Se bara till att försäkra att de inte kolliderar med tider då det finns ett naturligt kundflöde i salongen.

5. Special Events
Upplevelseekonomin har idag blivit en av de snabbast växande delarna av ekonomin och är därför viktig att jobba med! Gå ihop med andra skönhets-, mode- och livsstilsspecialister och erbjud arrangemang eller händelser som ger kunderna en upplevelse de sent kommer att glömma.

Planera in några speciella  arrangemang under vinter, vår, sommar och höst.

Text: Michael Lane
Foto: Peter Hartley

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.


ANNONS