Annons

Hair – Rockigt, twistat och individuellt

Hair – Rockigt, twistat och individuellt
29. november 2016 bal@freemindsmedia.com

29. november 2016

Hair – Rockigt, twistat och individuellt

Utanförskap, krig, droger, fördomar, kärlek och längtan efter en bättre värld. Det är vad rockmusikalen Hair, som spelas på GöteborgsOperan, handlar om. Musikalen från 60-talet, när unga rebeller lät håret växa sig långt, har nu tolkats på nytt av regissören Rikard Bergqvist. Vad är egentligen rebelliskt hår idag och hur är det att arbeta backstage på ett av norra Europas ledande operahus?

Hair, GöteborgsOperan 2016. Tobias Ahlsell som Woof. Foto: Mats Bäcker.Musikalen Hair spelas just nu på GöteborgsOperan. Här ses hela gänget med Tobias Ahlsell som Woof i mitten. (Foto: Mats Bäcker)

Hair Magazine har träffat Anna Carlberg som är ansvarig maskör för den fartfyllda musikalen Hair som nu spelas på Göteborgs- Operan. Hair är en prisbelönt musikal från 60-talet som nu tolkats i en nutida version av regissören Rikard Bergqvist. Anna är själv från Göteborg och har jobbat som maskör på operan i 15 år. I vanliga fall när de ska skapa karaktärer till en musikal är det mycket peruker och de arbetar efter en färdig skiss. Till Hair var det mer fritt och de har istället arbetat mer utifrån artisternas egna hår och förutsättningar.
– Den här gången har vi utgått mycket från artisternas utgångsläge och karaktärernas personligheter, så att de kommer fram på scen. Därför kunde vi inte börja arbeta på håren så mycket innan castingen var klar. Från första provningen till premiären var det bara några veckor, så det har varit ganska snabba puckar.

rlberg har arbetat som maskör på GöteborgsOperan i 15 år och älskar variationen i arbetet. Anna Carlberg stylar Jeanie, som är en av huvudpersonerna i musikalen Hair.
Anna Carlberg har arbetat som maskör på GöteborgsOperan i 15 år och älskar variationen i arbetet.
 
Jeanie är en av huvudpersonerna i musikalen.
Hon stylas med långa blonda och rosa dreads, en stor fläta som en krona och ett blomsterdiadem inför föreställningen.

Backstage på musikalen Hair, 2016.
I sminklogen backstage musikalen Hair finns det massor av hår och accessoarer till maskörernas förfogande. Till vänster ses Illona Andreasson och Anna Carlberg fixa håren på artisterna inför föreställningen.


En flirt med 70-talet
Musikalen fick sitt namn på 60-talet på grund av att det var otroligt rebelliskt att låta håret växa sig långt, framförallt för män. Hair som spelas på GöteborgsOperan idag är en modern tolkning av den revolutionära musikalen. Eftersom långt hår inte längre direkt får folk att höja på ögonbrynen, hur har de då skapat håren till den nutida versionen?
– Till den här versionen har vi gjort hår som är moderna men med en flirt med 70-talet. Vi har tänkt att det ska vara stort, yvigt hår och mycket dreads. Alla karaktärer har sin egen individuella stil med färger och accessoarer. Till exempel är det en som har blått hår och en har blommor i skägget.

Backstage på musikalen Hair, 2016.  Anna Carlberg har arbetat som maskör på GöteborgsOperan i 15 år.
För att hinna med att skapa hår för alla 40 artister som ska upp på scen har Anna och hennes kollegor förberett med flätor och dreads som fästs i artisternas egna hår.

Här sminkas och stylas Woof av Anna Carlberg inför föreställningen.
Tobias Ahlsell förvandlas till sin karaktär Woof. Hans hippielook och alternativa inställning syns genom frisyren med kort hår på sidorna, en knut på toppen och långa dreads.


Rockigt, twistat och individuellt
Musikalen innehåller många karaktärer som har olika stora roller för handlingen. Några av de som historien kretsar kring är Claude, Berger, Woof och Jeanie. Anna beskriver karaktärerna och håren som en skön mix av rockiga, twistade och individuella.
– Claude är lite mer akademisk och tillbakahållen än de andra, så han har stylats med sitt eget axellånga hår. Berger är bohem med en kort frisyr med volym på toppen och långa dreads med ringar i. Woof är en riktig hippie med rakat på sidorna, en man bun på hjässan och dreads. Jeanie är söt men kaxig och har stylats med långa, blonda dreads, en stor fläta som en krona och ett blomsterdiadem.

Läs även: Hair Magazine backstage på Let’s Dance

Lucas Krüger har stylats till Berger, med en kort, vild frisyr med dreads i nacken och Gustaf Malmros fäster micken på Lucas. I bakgrunden syns Sofia Jung i sina blågula flätor och Paula Santa-Eufemia som ser till att micken sitter som den ska.

Lucas Krüger har stylats till Berger, med en kort, vild frisyr med dreads i nacken och Gustaf Malmros fäster micken på Lucas. I bakgrunden syns Sofia Jung i sina blågula flätor och Paula Santa-Eufemia som ser till att micken sitter som den ska.


Hår för 40 personer
Föreställningsdagen börjar klockan tre för maskörerna som då anländer till operan för att förbereda alla vagnar och byten inför showen. Totalt är de fem stycken som jobbar med hår och smink till föreställningen. De har ungefär två timmar på sig att styla alla artister som ska upp på scen. Det är ett tight schema eftersom det är totalt 40 artister på scen med huvudpersoner, dansare och de elva musikerna i bandet som spelar live som ska stylas. Det är ingen uppdelning mellan smink och hår i teamet, alla jobbar med allt.
– Vi har max 20 minuter på oss att fixa både hår och makeup på varje artist. Vi har lärt de flesta hur de själva kan förbereda makeupen så de flesta kommer grundade, men håren gör vi på nästan alla.

Berger, Jeanie och Woof färdigstylade på scen innan föreställningen.
Berger, Jeanie och Woof färdigstylade på scen innan föreställningen.

                                  

För att spara tid är det flera delar som är lösa och bara ska fästas på artistens egna hår. Till exempel är Jeanies fläta och Bergers dreads förberedda och tas av och på för varje föreställning. 40 minuter innan ridån går upp samlas alla artister för uppsjungning och uppvärmning, och 20 minuter innan är de på scen. Det är skön stämning backstage, även om det kan vara lite nervöst precis innan premiären.
– Minuterna innan premiären kan det vara lite spänt och nervöst men så fort den är genomförd är musikalgäng hur sköna som helst. Det är väldigt kul att jobba med dem!

Hair, GöteborgsOperan 2016. Lukas Krüger som Berger. Foto: Mats Bäcker.
Hair är en fartfylld musikal med tuff attityd och häftiga hår. (Foto: Mats Bäcker)


Ingen dag är den andra lik

Hair, GöteborgsOperan 2016. Klara Nilsson som Jeanie och Vilhelm Blomberg som Claude. Foto: Mats Bäcker.

För maskörerna innebär arbetet på operan många olika projekt där ingen dag är den andra lik. Även på föreställningar som har spelat länge händer det saker eftersom det är live. Om någon blir sjuk kommer det en inhoppare och under föreställningen står maskörerna stand by, beredda att fixa till allt som behöver fixas till medan artisterna sjunger och dansar till de drygt 50 musikalnumren på scen.

– Vi får möjlighet att vara kreativa här. Det är nya och gamla människor och man tröttnar aldrig. Det är nog på grund av variationen jag har varit kvar här så länge. Det är en fantastisk arbetsplats!
 

Vill du se de vilda håren live? Hair spelas på GöteborgsOperan fram till den 29 mars 2017.

Hair, GöteborgsOperan 2016. Tobias Ahlsell som Woof. Foto: Mats Bäcker.

Se fler bilder här:

Läs även: Wigstockholm Pride Stockholm

Text: Camilla Svensson
Foto: Thomas Johansson & Mats Bäcker


ANNONS