Annons

Här-butikerna byter namn till Gocciani

Här-butikerna byter namn till Gocciani
16. april 2019 Sofia

16. april 2019

Här-butikerna byter namn till Gocciani

Text: Camilla Svensson
Foto: David A Ellersten för Gocciani

För två år sedan tog Gocciani över ägarskapet och driften av de populära
Här-butikerna runt om i landet. Sedan dess har butikerna fortsatt ta emot
kunder som vanligt, och det är även planen för framtiden, men nu håller
alla skyltar på att bytas ut. VD:n André Engström förklarar varför.

Gocciani förvärvade Linette Här Sverige AB med 11 stycken lokala grossistbutiker för frisörer för två år sedan. Sedan dess har butikerna drivits i Goccianis regi men behållit det välkända Här-namnet. Nu får de elva butikerna en make over och samlas under Goccianis logga vilket skapar nya möjligheter för bättre service på fler plattformar. VD André Engström menar att det ger stora fördelar för frisörerna att kombinera onlineshoppen med fysiska butiker.

Varför har ni valt att byta namn på butikerna?
Vi har drivit butikerna i två år och nu känner vi att vi vill skapa en större tydlighet mellan Här-butikerna och Gocciani. Vi har haft två olika typer av köpmönster; Härbutikerna har stått för den lokala försäljningen och Goccinai har funnits tillgängliga via webben. Vi vill få ihop det här på ett modernt sätt så att butikerna blir mer digitaliserade. Butikerna kommer att ha samma personal, samma lokaler och samma sortiment, samtidigt som de, via vårt centrallager, kommer att kunna erbjuda kunderna ett större sortiment som inte får plats i butiken.

André Engström, VD för Gocciani, tror på idén om att knyta samman den digitala världen med den lokala, personliga försäljningen. Det var därför de förvärvande Här-butikerna för två år sedan.

I butikerna kan kunderna, som vanligt, känna, klämma och dofta på produkterna innan köp.

Var finns Gocciani-butikerna? 
Vi finns på elva orter; Stockholm City, Stockholm Globen, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Jönköping och Växjö. Centrallagret ligger i Stora Höga. På flera av orterna kan vi leverera extra snabbt med till exempel cykelbud och det planerar vi att göra möjligt även via ordertelefon och hemsidan i framtiden.

Ibland vill man komma och känna på produkterna och få den personliga kontakten och ibland räcker det att ringa och beställa det snabbt, berättar André.

Många satsar på webbshoppar och ni satsar på fysiska butiker, varför?
Vi har alltid funnits på nätet, vi var bland de första som satsade online, så vi kände att det här var nästa steg. Vi vill låta kunderna handla på det sätt som passar dem bäst. Det kan vara via nätet, det kan vara via butik eller telefon via en personlig säljare. Jag tror på idén om att knyta samman den digitala världen med den lokala, personliga försäljningen. Ibland vill man komma och känna på produkterna och få den personliga kontakten och ibland räcker det att ringa och beställa det snabbt. Framförallt blir det viktigt när det kommer till salongsinredning, jämfört med det bara finns på webben.

Kommer det att komma fler butiker i framtiden?
Om det kommer fler butiker vet vi inte än, vi vill ta hand om de butiker vi har just nu och verkligen få ut den här funktionen mellan butik och centrallager. I och med att vi nu finns fysiskt på 11 orter har vi större möjligheter att hålla utbildningar i butikerna. Totalt i koncernen håller vi närmare 100 utbildningar per år och vi kommer att satsa mer på kurser, kundkvällar och olika aktiviteter i butikerna framöver.

Gocciani kombinerar onlinshoppen och fysiska butiker med personlig service.

Denna artikel kan snart läsas i 2. utgåvan av Hair Magazine 2019.

ANNONS