Annons

Kao i en exploderande utvecklingsfas

Kao i en exploderande utvecklingsfas
30. mars 2016 bal@freemindsmedia.com

30. mars 2016

Kao i en exploderande utvecklingsfas

År 2016 går startskottet för det “nya” Kao i Norden. Man har fått en ny organisationsstruktur med ännu mer fokus på att hjälpa frisörerna i salongerna, KMS fyller 40 år och Global Zoom, som går av stapeln höst kommer att hållas i Stockholm. Vilket år det kommer att bli!

Receptionen i Kao’s nya nordiska avdelning.
Receptionen i Kao’s nya nordiska avdelning.

Kao är inne i en rivande utvecklingsfas. Det händer riktigt mycket på den nordiska avdelningen. För frisörer tycks det innebära en ökad fokusering på de lokala marknaderna, men också ett ökat samarbete mellan de nordiska länderna för att dra nytta av synergier och kompetens som finns och gynnar frisörer i hela Norden.

Det berättar Christian Nowak, som är Kao’s nya nordiska försäljningsdirektör. Han påpekar att de enskilda marknaderna är mycket viktiga för Kao och därför kommer huvudkontoret fortfarande att ligga i Köpenhamn med Birger von Holdt, som VD för Kao i Norden, och med lokala försäljningskontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Christian Nowak, som just har påbörjat sitt nya jobb, har bestämt sig för att få en överblick över firman:

– Jag ska vara personen som tar helikoptern uppåt för att kunna få en överblick över hela marknaden.

                            Christian Nowak, är nordisk försäljningschef hos KAO
                   Christian Nowak är försäljningschef i den nya nordiska
                     organisationen som ska bära varumärket i framtiden.

Förutom att vara försäljningsdirektör i Norden bär han också titeln som försäljningschef i Sverige. Tanken är att de lokala teamen kommer att arbeta med frisörer på sina respektive marknader, men att försäljningsgrupper även ska arbeta tillsammans över gränserna för att skapa de bästa utvecklingsmöjligheterna för Kao’s partners.

– Vi optimerar våra processer och har ett ännu större fokus på att hjälpa frisörer i framtiden, säger Christian Nowak.

Han tror att fokusering på frisörerna är nyckeln till framgång. Han tillägger också att de har ett minst lika stort fokus på att optimera leveranserna i framtiden. Så ett större fokus på frisörerna, en ny organisation som sätter frisörer i centrum och ett närmare samarbete framöver är Kao’s mål. Christian Nowak har en bakgrund som försäljningschef och har arbetat med customer marketing i Schwarzkopf & Henkel, samt Johnson & Johnson Consumer i Tyskland. De senaste sex åren har han arbetat för Kao i Darmstadt, Tyskland.

Läs även: Kao sätter kunden i första rummet

 

Kao på svenska marknaden

– Frisörbranschen har utvecklats kraftigt de sista sex till åtta åren. Det blir ställt andra och nya krav till såväl frisörerna som till leverantörerna. Denna ”go-to-market strategin” ska nu implementeras i försäljningsavdelningen i Kao i Sverige, förklarar Christian Nowak.

Han ser riktigt många möjligheter i branschen, som ännu inte utnyttjas optimalt varken på produktsidan eller när det gäller driften av salongerna, vilket Kao också gärna vill hjälpa till att förbättra i framtiden.

– Vi vill bl.a. hjälpa till med en försäljningsstyrka som är utrustad med de rätta verktygen och som är redo för utmaningar. Vi ska med andra ord förflytta oss till en helt ny nivå, säger Christian Nowak.

Han tillägger att man idag har den bästa teknologin, de bästa medarbetarna samt ett helt nytt fokus och en ny struktur som kommer att styrka Kao och inte minst Kao’s samarbetspartners i framtiden.

– Vår ambition är att leverera den bästa kvaliteten på alla parametrar. Målet är att skapa succé tillsammans med våra kunder, men också att ha nöjda slutkonsumenter.

Marketingavdelningen hos KAO
En del av den nordiska marknadsföringsavdelningen har fullt upp med att planera Global Zoom som ska arrangeras i Stockholm i oktober.

 

KMS fyller 40 år

Som om en ny organisation, ny struktur och nya medarbetare på Kao inte var nog, fyller KMS hela 40 år i år.

– Vi kallar det ” 40 years of innovation ”, säger Stine Thomsen, som fick jobbet som marknadföringschef på Kao för ett halvår sedan

– KMS är ett innovativt varumärke där fokus ständigt ligger på prestation i förhållande till konsumentens hår.

I samband med 40-årsdagen lanseras två nya produkter med fokus på struktur och styling. Med firandet vill man berätta KMS-historien om individuell styling och personlighet till både frisörer och konsumenter.

 

Global Zoom 2016

Ett annat festligt event som man i år ser fram emot hos Kao är Global Color Zoom som i oktober kommer att hållas på hemmaplan, nämligen i Stockholm.

– Aldrig tidigare har ett så stort frisörarrangemang arrangerats i Norden. Vi blir över 2500 personer och schemat är fullspäckat med inspiration. Man kommer kunna delta i flera föredrag om företagsdrift, shower av bl.a. världsmästare och Europeisk mästare Mario Krankl, och naturligtvis Color Zoom tävlingen, berättar Stine Thomsen.

Förutom att uppmana alla svenska frisörer till att delta i Color Zoom-tävlingen, så uppmanar hon också till att ta en tripp till Stockholm för att ta del av detta fantastiska arrangemang. Kortfattat blir 2016 en ny start för Kao på den nordiska marknaden, med nya medarbetare, ny inspiration och ett nytt nordiskt team med fokus på frisörerna.

Läs även: Massor av fest och talang på Global Zoom

Text: Pia Finne (Alexandra Malmborg, red.)
Foto: Claus Peuckert

Denna artikel kan även läsas i andra utgåvan av Hair Magazine 2016.


ANNONS