Annons

KMS – Styling som revolutionerat branschen!

KMS – Styling som revolutionerat branschen!
9. februari 2015 bal@freemindsmedia.com

09. februari 2015

KMS – Styling som revolutionerat branschen!

Produkter som revolutionerar. Så kan filosofin bakom snart 30-årsjubilerande KMS California sammanfattas.


– Vi har lagt mycket krut på att antingen vara först i klassen – eller bäst i klassen, säger  Daniel Blomqvist.

KMS California har funnits sedan 1976, och har under sina snart 30 år i branschen legat i framkant när det gäller att lansera helt nya typer av stylingprodukter.

Saltvattensprayen, pasten och produkter med värmeskydd – alla är de uppfinningar från KMS California.

 

VILL VARA BÄST I KLASSEN

Än i dag är de ledande när det gäller produktutveckling.

– När vi väl släpper en ny produkt vill vi vara säkra på att det är en riktig kioskvältare, säger  Daniel Blomqvist,  Nordisk Utbildningsdirektör  för Goldwell och KMS.  Vi har lagt mycket krut på att antingen vara först i klassen – eller bäst i klassen.

För KMS California är det kvalitet snarare än kvantitet som gäller, med andra ord. På så vis vet frisörerna att varje produktsläpp är på riktigt, resonerar Daniel.

I dag finns 200 partnersalonger i Sverige, men man siktar på att öka den siffran till 350 inom en snar framtid.

 

HITTA DITT EGET UTTRYCK

KMS California är synonymt med stylingprodukter för frisörer som letar efter ett starkt och trendigt uttryck. I produktlinjen finns inga tekniska eller kemiska produkter, utan allt handlar om styling och att ge stöd till kunden att hitta den person den vill vara.

Företaget grundades av biokemisten Jamey Mazzotta i den lilla staden Redding i Kalifornien i USA,  och det är från de kaliforniska miljöerna pro- dukterna hämtar sin inspiration. Tänk rock’n’roll, surfkultur och trend- medvetna unga människor som inte är rädda för att sticka ut men som heller inte orkar stå i timmar framför spegeln. Det ska vara enkelt, lite som att man kommer direkt från stranden till nattklubben.

– Våra produkter är mer för hipsters i Hornstull än fina damer på Östermalm, säger Daniel. Men det är klart, med en duktig frisör och rätt produkt kan vem som helst hitta sitt uttryck med KMS California.

 

UTBILDNING  ÄR A OCH O

Ryggraden i KMS California är utbildning. Företaget satsar väldigt mycket på kurser i styling och klippning – något som ju också blir nödvändigt när de hela tiden uppfinner helt nya produkter.

– Knowledge is everything, brukar vi säga. Ju mer du kan desto bättre blir det, säger Daniel.

Även under 2015  kommer det bli många spännande kurser, visningar och shower. Bland annat satsas mycket på klippkursen  IQ Cutting. Det är en metod som grundar sig på de fyra grundteknikerna, men som genom att kombinera den vänstra hjärnhalvans kunskap med den högra hjärnhalvans kreativitet skapar nya möjligheter för alla typer av frisörer att utveckla sin klippteknik.

– IQ Cutting är en riktigt ögonöppnare. Efter kursen får du ett helt nytt sätt att tänka på klippningar. Ska man bara gå en kurs i år så bör man satsa på den, säger Daniel Blomqvist.

 

STORT EVENT I LAS VEGAS

Senare i  år, i  oktober, är det dags för det stora KAO-eventet Global Zoom i Las  Vegas i USA.  Då kommer både Goldwell och KMS California att  hålla visningar och shower samt visa nya kollektioner för i  runda slängar 3 000 frisörer från hela världen.

– Det finns fortfarande platser kvar om någon är intresserad!

 

Kommer det några nya, spännande produkter i år?

– Nej, inte i år. Men den som väntar på något gott…, avslutar Daniel mystiskt.

Text: Cecilia Billgren

Foto: KMS California

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines första utgåva, 2015.

För ytterligare information, besök www.kmscalifornia.com eller kontakta Goldwell på telefon: 08 556 020 70.

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!


ANNONS