Annons

Lojalitetsprogram får dina kunder i salongen att stanna kvar

Lojalitetsprogram får dina kunder i salongen att stanna kvar
26. juni 2018 bal@freemindsmedia.com

26. juni 2018

Lojalitetsprogram får dina kunder i salongen att stanna kvar

Så inför du dina kunder att återkomma med hjälp av lojalitetsprogram

I en snabbt omväxlande värld kan det vara svårt att hålla kvar även nöjda kunder i salongen. Ett lojalitetsprogram är ett bra hjälpmedel för att få kunderna att komma tillbaka till salongen men även för att öka försäljningen. Ökad konkurrens gör att fler och fler använder sig av lojalitetsprogram, och när vart och vartannat high end-varumärke har ett, förväntar sig kunderna också att de blir belönade.

Ge kunden ett ökat värde
För salongen handlar det om att bli igenkänd och ihågkommen. Ett sätt att locka kunder på kan vara att varje ny kund får en välkomstpresent som inkluderar ett lojalitetskort, som t.ex. ger 95 kr i rabatt på vart femte besök eller 50 kr rabatt på en föning. Enligt flera salonger som jobbar med lojalitetsprogram av något slag är ett bra program ett som är lätt att genomföra och kontrollera. Det handlar om att ge kunderna något som de uppfattar som värde, trots att det egentligen inte kostar salongen särskilt mycket. Speciellt vid kristider är det perfekt att implementera lojalitetsprogram, det är nämligen effektivare än att erbjuda rabatter.
En utmaning är att anpassa programmet så att det inte bara uppmanar till lojalitet, men så att det även ökar antal besök – något som är extra viktigt när salongen upplever svåra tider.

Poängsystem
Det tidigare nämnda poängsystemet är ett bra och effektivt koncept eftersom att kunden då får rabatt på just precis de produkter och behandlingar som de väljer att lägga pengar på i salongen. Det belönar kunden och ökar värdet på salongens varor och tjänster. Det är även ett bra sätt för att sätta detaljhandeln i fokus. Om kunden en gång har testat en produkt, väljer hen ofta att köpa samma produkt igen. Något som är viktigt är att man inte ger rabatter som man vanligtvis inte ger. Om man ger dessa extra rabatter kommer man, enligt experter på området, att locka till sig fel kundgrupp. Innan man inför ett program är det därför viktigt att man är säker på vad sitt salongsmärke står för och att hålla fast vid det. Få dina kunder att känna sig värdesatta, det är det viktigaste med ett lojalitetsprogram.

Läs även: Få din salong att synas på rätt ställen

Målet med ett lojalitetsprogram är till stor del att få befintliga kunderatt spendera mer pengar i salongen samtidigt som du behåller dem. Kunderna ska belönas för varje köp. Det kan innebära att man tjänar poäng vid varje köp, t.ex. tre poäng vid en färgbehandling, två vid klippning och föning, och ett för varje produkt man köper. När kunderna uppnår en viss poängnivå, t.ex. 20 poäng, ska de belönas. Belöningen kan bestå av en viss rabatt, som att få 200 kr rabatt på deras nästa besök i salongen. Ett tips är att tidsbegränsa poängen. Det belönar de som spenderar mer pengar i salongen och uppmuntrar kunder att köpa mer. Om kunden visar sig ha ett för lågt antal poäng för att nå rabattnivån, kommer hen som regel att köpa en extra produkt för att nå målet.

Exklusiva kvalitetskort
Ett annat mål med lojalitetsprogrammet kan vara att bygga upp ett kundklientel i en ny salong genom att erbjuda något som andra salonger inte har möjlighet att erbjuda. Det kan vara speciella förmånskort som man ger businesskvinnor i området där man exempelvis erbjuder rabatt på de två första salongsbesöken. Genom att inte ge ut allt för många kort ger man kortägarna en ”klubb-känsla”. För att stärka relationen mellan kortinnehavarna och salongen kan man bjuda in dem på VIP-kvällar vilket ger korten ett extra värde som inte kan köpas för pengar.

Text: Pia Finne (Alexandra Malmborg, red.)

Den här artikeln kan även läsas i sjätte utgåvan av Hair Magazine, 2016.

.


ANNONS