Annons

Ett möte med Nathalie Roos

Ett möte med Nathalie Roos
9. maj 2019 Sofia

09 maj 2019

Ett möte med Nathalie Roos

Text: Patricia Egardsson & Camilla Svensson
Foto: Thomas Gogny för L’Oréal Professionnel

När L’Oréal Professionnel firade 110 år i Paris fick Hair Magazine träffa Nathalie Roos, president för Professional Products Division (PPD). Den karismatiska ledaren har, sedan hon tillträdde för tre år sedan, omstrukturerat hela organisationen för att passa in i den nya, digitala frisörvärlden.

Hur kom det sig att du började på L’Oréal?
Jag började på L’Oréal för sex och ett halvt år sedan på grund av att jag såg en möjlighet att göra livet mer vackert. Mitt mål var att bli chef över den professionella sektorn – och jag klarade det! Varför jag ville just dit var för att vi i den professionella sektorn har ett viktigt uppdrag; att förändra livet för våra kunder, alltså frisörerna.

Hur har det varit sedan du började?
Tufft! Tidigare var jag chef för den tyska avdelningen i tre år, vilket jag verkligen älskade. Där etablerade jag ett koncept som jag tog med mig när jag blev ansvarig för den professionella divisionen. Konceptet kallar jag “A Great Place To Win”. Det går ut på att du får bäst resultat när människor i organisationen känner sig respekterade, får ansvar att göra deras bästa varje dag och när de känner att de utvecklas – då blir de ett med företaget, på ett emotionellt plan.
Jag skapade en ny strategi och ändrade arbetsprocesserna i organisationen så att det passar den nya frisörvärlden, eftersom branschen har ändrats mycket på grund av digitaliseringen. Tidigare har vi varit väldigt toppstyrda; vi uppfann en ny teknik eller en trend som vi lärde ut till frisörerna och som de sedan förklarade för kunderna. Idag, när det är mer digitalt, finns det influencers överallt vilket betyder att vi måste vara mycket snabbare och mer flexibla i vårt arbete. Därför håller vi nu på att utveckla en ny strategi som kommer att hjälpa frisörerna att få ut det bästa av den digitala världen.

Hair Magazines Patricia träffade Nathalie Roos vid L’Oréal Professionnel 110-årsjubileum i Paris.

ANNONS