Annons

Maria Nila – en miljövänlig firma med stil

Maria Nila – en miljövänlig firma med stil
21. oktober 2013 bal@freemindsmedia.com

21. oktober 2013

Maria Nila – en miljövänlig firma med stil

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

Maria Nila produceras i Helsingborg. Här är man med från allra första steget till dess att produkterna står på frisörernas hyllor. ”Det är just det som gör vårt arbete så spännande och helt klart en del av vårt framgångsrika koncept”, berättar Ann Wikström.

Den naturliga renheten och idén att tänka i symbios med naturen är Maria Nilas utgångspunkt. Personen bakom just dessa värderingar är Ann Wikströms mormor; en kvinna från norra Sverige. Hon är också inspirationen när det skapas nya produkter i Maria Nila-serien. Verksamheten La Perle har existerat sedan 1974 då Ann Wikström startade den med sin man Ulf Wikström. Till en början bestod plattformen av permanenten Uniq men 1999 lanserades stylingserien Maria Nila.

Bild från Maria Nilas studio där det kontinuerligt undervisas frisörer.

Ann Wikström drev verksamheten tillsammans med sin man, Ulf Wikström fram till 2004 då han omkom i samband med den tragiska tsunamin i Thailand. ”Jag valde att driva verksamheten vidare men samtidigt valde vi att sponsra ett barnhem i Thailand för att hjälpa de barn som förlorat sina föräldrar i tsunamin. En del av vårt överskott går dit och det är en bra koppling, det känns bra att fortsätta hjälpa dem”, berättar Ann Wikström.

Ann Wikström fra Maria Nila

Maria Nila har produktion och huvudkontor i Helsingborg samt ett utbildningscenter i Stockholm.

Maria Nila - miljøvenlige hårprodukter

Det er ingen hemlighet att det har varit tufft för Ann Wikström att driva verksamheten ensam, men hon berättar också att företagets 40-tal medarbetare har haft en stor del av ansvaret bakom framgången.

I Helsingborg har man också ett eget laboratorium och en egen utvecklingsavdelning. ”Vi har kemister som tar fram nya produkter i samarbete med våran marknadsföringsavdelning samt med vår egen produktion”, förklarar Ann Wikström. Således är det mycket viktigt för Maria Nila att vara totalleverantör till frisörbranschen. ”Vi kan i princip leverera allt som behövs i en frisörsalong”.

Det har varit målet från starten, liksom målet att vare skandinaviska. Det betyder att man nu också har startat med förhandlingar i Norge och Finland. Därmed täcker man hela Skandinavien. Maria Nila är även representerat i övriga Europa samt i Asien.

MILJÖVÄNLIGT OCH TILLGÄNGLIGT
Maria Nilas filosofi är att ha bäst kvalitet utan att behöva kompromissa med skonsamhet och miljövänlighet och kvalitet på såväl produkter som emballage. ”Miljön spelar en väsentlig roll för oss i alla aspekter av det vi gör”. Ann Wikström är också säker på att kunderna blir mer och mer uppmärksamm a på vad de vill ha och inte minst på vad de inte vill ha, däremot kallar hon inte Maria Nilas produkter ekologiska.

”Väljer man att vara helt ekologisk är det oftast inte tal om de bästa produkterna, så vi väljer det mest miljövänliga vi kan utan att det går ut över kvalitet och funktion”. Miljövänligheten märks i övrigt också då produkterna produceras i Sverige vilket betyder att det sparas in en hel del CO2 när det gäller transport.

Allt startade med pemanent
Ann Wikström berättar att det var permanenten som la grunden till verksamheten. Stylingprodukterna kom till på 80-talet och då permanente under 90-talet användes allt mindre tog stylingprodukter och därmed Maria Nila över mer och mer. Just organisationens uppbyggnad tror Ann Wikström har spelat stor roll för succén. ”Vi har alltid haft en mycket flexibel organisation. Vi har alltid kunnat ta snabba beslut och det har visat sig att vi har kan följa marknaden”.

”Idag är det för exempel inne med oljor och den trenden är vi naturligtvis med på”, berättar Ann Wikström. Annars är Maria Nila blöand annat kända för sitt omtalade hårvax, Creator Wax.

Maria Nila hårprodukter Maria Nila hårvoks

”Vi har sex vax i sortimentet till alla typer av hår och med olika hållbarhetsgrader”. Det satsas också mycket på att hänga med i trenderna. ”Marknaden ändras hela tiden och vi försöker hålla oss uppdaterade genom en rad olika samarbetspartner som löpande presenterar nyheter och shower så att vi hela tiden kan hålla oss i framkant”.

Ann Wikström tycker att det är superspännande att arbeta med utvecklingen av nya produkter. ”Det är mycket intressant, inte mminst för att vi hanterar hela beloppet från design, produktion och sälj – med andra ord arbetar vi med produkterna från början tills dess att de står på frisörernas hyllor ute i salongerna”.

Ann Wikström berättar att det främst är designavdelningen som står för den största delen av firmans nytänkande.

Maria Nila hårprodukter

Maria Nilas största enskilda produkt är Creator Wax som finns i sex olika versioner.

VI VILL UTVECKLA OSS
Maria Nilas framtidsplaner är att märket skall fortsätta utvecklas både på produktionssidan och marknadsmässigt.

”Vi stärker våra säljskanaler och vi utvecklar vårt sortiment så att vi hela tiden är en av branschens främsta leverantörer, men självklart fortsätter vi också att tänka på miljön.

Med produkter i mellanprisklassen känner Ann Wikström att verksamheten är bra rustad för vad som komma skall. ”Vi har ett brett sortiment av olika stylingserier till förmånliga priser men en sak är säker, vi kommer att fortsätta att lägga fokus på bra kvalitet till ett lågt pris”.

Kontoret i Helsingborg är ljust och hemtrevligt


Maria Nila har en rad engagerade och passionerade medarbetare som Ann Wikström gång på gång säger står bakom företagets framgångar.

Foto: Claus Peuckert

For ytterligare information, vänligen kontakt Maria Nila på www.marianila.com

Titta på fler kollektioner, boka in vårens frisörutbildningar, se produktnyheter eller besök vår webshop. Bli ett Hairmagazine Facebook-fan här eller håll dig uppdaterad på frisörbranschen genom att prenumenera på Hairmagazines nyhetsbrev.


ANNONS