Annons

Ät dig till ett starkt och hälsosamt hår

Ät dig till ett starkt och hälsosamt hår
9. augusti 2019 Sofia
frukt bär nötter hälsosamt hår

09 augusti 2019

Ät dig till ett starkt och hälsosamt hår

Text: Alexandra Malmborg

En viktig faktor för att få ett starkt och friskt hår är det vi stoppar i oss. En del ämnen i mat bidrar på olika sätt till att ditt och dina kunders hår både växer bättre och blir tjockare och tåligare. Här kan du läsa om fem vitaminer och ämnen som är viktiga att få i sig för att ge håret en boost. Vi ger också några matnyttiga tips som både är nyttiga och vitaminrika.

Vitamin B
B-vitaminer boostar immunförsvaret vilket gör att hårsäckarna kan skydda sig från fria radikaler och producera hår mer effektivt. Mat med mycket B-vitamin är kött, ägg och avokado.

Tips! En äggmacka med avokado är en bra och nyttig lunch att äta i salongen.

Vitamin E
Vitamin E bidrar med nödvändiga oljor till kroppen som göra att håret håller sig fuktigt och mjukt. Mat som innehåller vitamin E är vegetabiliska oljor, frön, nötter och oliver.

Tips! Ha en påse nötter (helst osaltade) som snacks i salongen. Det är både snabbt och lätt att stoppa i sig när magen börjar kurra.

nötter och frön för hälsosamt hår
smoothie bär

Biotin
Biotin är en vitamin som hjälper cellerna att binda fettsyror och hemoglobin. Detta hjälper kroppen att producera ett starkare och mer resistent hår. Mat som innehåller mycket biotin är brunt ris, ägg och havregryn.

Tips! Starta dagen med havregrynsgröt. Tillsätt även lite bär och färsk frukt för att få ett extra tillskott av vitaminer och antioxidanter.

 

Vitamin C
Mat som är rik på vitamin C ger immunförsvaret en extra boost, vilket främjar en ökad hårväxt. Bär och citrusfrukter innehåller mycket vitamin C.

Tips! En apelsin är ett bra mellanmål att ha med i salongen, speciellt eftersom den kan skalas eller skivas i förväg. En smoothie med frukt och bär kan även den förberedas på morgonen och tas med i salongen.

Magnesium
Magnesium främjar blodcirkulationen i hårsäckarna, vilket hjälper att producera mer hår. Mat som är rik på magnesium är pumpakärnor, spenat, fisk och fullkornsprodukter.

Tips! Ät fullkornsbröd och grova knäckebröd istället för ljust bröd. Lägg även i frön i gröten eller strö över det på frukostyoghurten.

ANNONS