Annons

Michael Shaun Corby

Michael Shaun Corby
2. november 2019 Sofia
Michael Shaun Corby

02 november 2019

Michael Shaun Corby

Text & foto: Camilla Svensson

Från spikrakt till utväxt permanent. När Living Proofs Global Creative Director Michael Shaun Corby besökte Norden fick Hair Magazine ett snack med den internationella stjärnan om de senaste trenderna, hans globala roll och den digitala revolutionen som påverkar oss alla.

– Förra säsongen handlade allt om glass hair, superglansigt rakt hår i mittbena á la Kardashian. Den här säsongen kommer kunderna att be om det som jag kallar för en utväxt permanent. Det är fortfarande platt i hårbotten men längderna får volym genom z-formade lockar.

Michael Shaun Corby är Global Creative Director för Living Proof och Hair Magazine fick möjlighet att träffa honom när han var på besök i Norden. Michael är sprudlande glad och hans energi sprider härlig stämning både från scen och bland stylisterna backstage.

Intervjun gör vi backstage samtidigt som Michael håller på att förbereda en av modellerna inför visningen. Han rullar upp sektioner av hennes långa hår på en smal locktång och låter den sedan svalna.

– I höst kommer några viktorianska locktekniker tillbaka. Som du ser är min locktång smalare än vad de traditionellt är. Jag har ställt in den på en hög temperatur för att skapa en lock med mer intensitet som ger mer volym och struktur till håret. Det ska vara riktigt lockigt, inte Hollywood-vågor eller strandlockar.

Rollen som Global Creative Director

Som Global Creative Director för Living Proof är Michael ansvarig för varumärkets kreativa vision, att varumärkets kommunikation speglar hur det är att vara kund hos Living Proof, oavsett om du är frisör eller konsument. Han är ansvarig för varumärkets kollektioner, shower och fotograferingar men hans ansvarområden stannar inte där.

Ett av hans största uppdrag är att aktivt ta del av produktutvecklingen. På huvudkontoret i Boston, USA, har de tre laboratorier som har olika funktioner i produktutvecklingsprocessen. Det första sysslar enbart med att upptäcka nya molekyler och innovationer. Det andra består av en testsalong där tusentals kvinnor får betalt för att testa färdiga produkter innan de kommer ut på marknaden. Det tredje är ett laboratorium som enbart fokuserar på förpackningsutveckling.

– Vi behöver ett laboratorium för förbackningsutveckling eftersom vi utvecklar nya molekyler som vi aldrig har arbetat med innan.

Växlande arbetsmiljö största utmaningen

Förutom det omfattande arbetet med Living Proof är Michael dessutom kändisstylist och en del av styrelsen i Professional Beauty Association som anordnar North American Hair Stylist Awards, ett arbete han värderar högt. Att ha många bollar i luften är såklart roligt och utvecklande men det kräver också ett stort engagemang.

– Den största utmaningen med mitt jobb är resandet. Igår var jag i Göteborg, efter visningen ikväll ska jag till Köpenhamn och sedan direkt vidare till New York och sedan Los Angeles. Det absolut svåraste är att hantera jetlag och att se till att jag tar hand om mig själv så att jag kan fokusera lika mycket på varje uppdrag.

Som tur är har Michael lärt sig hur han ska hantera den växlande arbetsmiljön.

– Jag försöker att förbereda mig så mycket som möjligt innan jag åker någonstans och när jag är på plats så är jag där 100 procent. Jag tar inga bilder, jag svarar inte i telefon, jag gör ingenting som inte handlar om uppdraget för stunden. Om du lever för stunden i allt du gör kan du göra så mycket mer.

Den digitala revolutionen

Michael har varit en del av frisörbranschen i många år och har sett hur den digitala revolutionens framfart har förändrat både frisörers och konsumenters beteenden.

– I starten av min karriär var alla tvungna att gå en kurs för att lära sig något. Nu googlar alla bara och folk lär sig direkt hur de ska göra. Jag önskar att det fanns miljoner YouTube-klipp på olika frisyrer och tekniker när jag var ung. Jag tror att branschen håller på att bli yngre och att den håller på att bli mer upplyst, precis som kunderna. Den digitala revolutionen har gjort all kunskap mer tillgänglig snabbare för både konsumenter och frisörer och därför är det viktigt för oss som erbjuder tjänster ”live” att skapa något annat, som inte går att få online.

När det kommer till kundkontakt lyfter Michael fram vikten av att se varje person som en individ, och ta sig tid att anpassa behandlingen efter honom eller henne.

– Kom ihåg att varje besök är speciellt. Din kund valde aktivt att träffa dig idag, att betala för din tid, ta ledigt från jobbet eller skaffa barnvakt. Det är så många steg som har gjort att kunden kommit till just dig idag att om han eller hon inte känner att du är där 100 procent, det är då de byter till någon annan. Jag skulle gissa att ungefär 40 procent av kundens lojalitet ligger i hur bra frisören är på sitt arbete medan resten handlar om relationen. Glöm inte att alla är människor och se till att varje besök är som om det vore det första.

3 favoriter

Stylingprodukt: Flex Hairspray och Perfect Hair Day Body Builder hairspray från Living Proof.

Frisyrikon: Madonna – hon är lika gammal som jag och hon bröt mot alla regler så tidigt. Allt du ser en popstjärna göra idag, har Madonna gjort. Och hon har aldrig varit rädd för att byta frisyr.

Frisör på Instagram: @lucas.a.wilson – jag följer gärna unga frisörer för jag älskar att se dem utvecklas.

ANNONS