Annons

Eco Salons

Eco Salons
11. oktober 2013 bal@freemindsmedia.com

11 oktober 2013

Eco Salons – Morgondagens frisörsalonger

På Mondial Coiffure Beauté Paris, presenterade L’Oréal morgondagens frisörsalonger. Eco Salons, heter konceptet som bjuder på tre salongsinredningar med olika inriktningar. Dessutom kommer ytterligare två koncept med fokus på medvetande och unga människor.

Frisörerna skall ligga i förkant. För att få nya kunder till salongen måste man också tänka nytt. Med detta som bakgrund presenterade L’Oréal Professional fem nya konceptsalonger på Mondial Coiffure Beauté Paris.

”Med salong-konceptet som vi nu presenterar vill vi försöka leva upp till de krav framtidens kunder ställer på atmosfär, service och hållbarhet. Därmed behåller vi vår position som ledande spelare i en dynamisk, global bransch”, lät det från Nicolas Hieronimus. L’Oréal Professional Products Division representerar 14,7% av  L’Oréals sammanlagda försäljning och med ett mål att nå över en miljard nya kunder inom loppet av de kommande 10 åren, är standarden satt.

 

Vi vill ligga i förkant
L’Oréals mål är att uppmuntrda frisörer och andra proffisionella inom skönhetsbranschen att ligga i förkant och agera inför de krav som kunderna ställer på de profisionella salongerna. Just därför använde sig L’Oréal av MCB för att presentera tre eko-vänliga salongkoncepter som är inredda med respekt för miljön samtidigt som de baseras på framtidens krav på hållbarhet.

”Salongerna ger frisörerna möjlighet att etablera hållbara lösningar oavsett budget och kundklientel”. Budskapet är tydligt: i framtiden kommer ekologi vara synonymt med lyx och välbefinnande i frisörsalongerna.

Eco Zen salongen är ett exempel på en ny multiservicesalong var kundernas komfort och trivsel är tätt sammankopplat med respekt för miljön. Det gäller återanvändning av vattnet, luftrensning och bullerreduktion, allt detta skall optimeras samtidigt som man erbjuder läckra, exklusiva och miljövänliga skönhetsbehandlingar.

I Eco Recycling salongen står vintagemöbler framställda i samarbete med lokala partners. Atmosfären är supertrendig och leder tankarna till stämningen av en fabriksbyggnad med exponerade bjälkar och råa material som trä och stål som naturligtvis lever upp till de stränga miljömässiga krav.

I Eco Nomics salongen har man skapat en modern och rolig look med hjälp av återanväna plastförpackningar. Prismässigt är Eco Nomic den mest tillgängliga, men valet är fortfarande hållbart vilket också gör det möjligt för frisörer med en mindre budget att skräddarsy sin salong och skapa en härlig atmosfär samtidigt som man värnar om miljön.

 

Locka nya kunder
Med L’Oréals nya salongkoncept ges också en bra möjlighet för frisörer som gärna vill skapa trafik i salongen samtidigt som de vill locka nya kunder. Det finns nämnligen också salonger med fokus på män och unga människor.

Dessa två nya koncepten kallar L’Oréal för Sports Grooming Bar (till män) och Style Minute Lab (till de yngre). Två koncept som speglar den bredd som finns i både kundgrupper och deras livsstil. Salongens miljö skall signalera vardagen: att gå till frisören är en livsstil. Allt är genomtänkt och om man kan ge kunderna mervärde i form av en fräck atmosfär är också det ett plus.

Sports Grooming bar är 100% dedikerat till män, direkt inspirerad av fräcka frisörsalonger på den amerikanska östkusten. Inspirationen är hämtad från sportvärlden med dess symboliska former och material. Därmed skapas en salong som är ”the place to be”.

Tillgängligt på alla dygnets tidpunkter – utan förutbestämda bokningar, ensam eller tillsammans med vänner, och så ofta som möjligt. Detta är konceptet bakom Style Minute Lab som ger tjejerna möjlighet att njuta av en personlig hårföning och få stylingtips från sin frisör i en speciell skönhetsavdelning inne i salongen.

 

Stigande kundkrav
”Morgondagens profesionella salonger skall ta hänsyn till kundernas ständigt ökande krav samtidigt som de skall vara hållbara vad beträffar drift av salongen. På Mondial Coiffure Beauté Paris, delar vi således våra förväntningar på framtiden med de 75.000 profesionella frisörer som representerar branschens talanggrupp”, lät det från Nicolas Hieronimus, adm. direktör hos L’Oréal Professional Products.

Under mer än 100 år har L’Oréal och frisörbranschen varit odelbara. Därför finns det  över två miljoner salonger utspridda i värdlen – det betyder att var fjärde salong i dag är en L’Oréal salong.

L’Oréal tror att service och personliga relationer kommer att bli en stor del av framtidens i branschen och att det är på just den fronten som man kan sticka ut och göra skilja sig från mängden.

 

ANNONS