Annons

Branschintervju – EDGE Natural Haircare

Branschintervju – EDGE Natural Haircare
27. oktober 2012 bal@freemindsmedia.com
Edge Natural Haircare

27. oktober 2012

Intervju -EDGE Natural Haircare


Efter års erfarenhet av sälj inom hårbranschen tyckte Robin Dubizkij och hans kollegor att industrins flesta leverantörer hade mist vad som egentligen är viktigt när man handlar med frisörer – nämligen kundfokus. Branschen är väldigt styrd av leverantörer och det medför att mindre salonger ibland upplever att de inte klarar av att möta högt ställda krav på inköpsvolymer, att de känner sig förbisedda eller överkörda. ”Många leverantörer är väldigt oflexibla och applicerar samma mall på alla salonger. Detta i kombination med avsaknad av en leverantör som fokuserar på att säkerställa konsumentsäkerhet och renhet i produkter medförde att vi 2008 startade EDGE Natural Haircare”, säger Robin Dubitzkij.

Onödiga kemikalier

Utöver att fokusera på kundens efterfrågan och önskemål arbetar Edge Natural Haircare även med att erbjuda produktserier som inte innehåller onödiga kemikalier. Man håller hårt på att sälja produkter med bättre ingredienser och skippa inslag av ammoniak och sulfater samt andra beståndsdelar som har visat sig skada håret eller framkalla allergier. ”Vi strävar efter nå så nära 100% konsumentsäkra produkter som vi kan och att lämna ett så litet ekologiskt fotspår efter oss som möjligt, självklart utan att sänka produkterna kvalité eller hållbarhet. Detta är ett arbete som kontinuerligt fortgår och som vi troligen alltid kommer att hitta delar som går att förbättra”, berättar Robin Dubizkij som även förklarar att man vill hålla serien liten och inte lansera några överflödiga produktnischer. Däremot har man sedan starten alltid haft en ambition av att erbjuda exakt vad frisörerna efterfrågar. ”Vi bygger sortimentet på vad kunderna vill ha – och det skall vi fortsätta med”, heter det.

Hårvård och Styling

Förutom den egna styling-, och vårdsserien från Edge Natural Haircare arbetar man även med det organiska varumärket NATULIQUE som är intaget från grannlandet Danmark. NATULIQUE består av säkrare preparat än många andra liknande produkter och är eco-certificerade vilket innebär att de tillverkas med hjälp av ren energi samt att förpackningar och kartonger framställs av miljövänliga material. På så sätt efterlämnar man ett så litet miljöfotspår som möjligt. ”Produkterna vi erbjuder skall hålla prestanda men även vara säkrare på sikt”, avslutar Robin Dubizkij som även förklarar att företaget eftersträvar att kunna erbjuda ett komplett salongskoncept med både makeup, hudvård och nagellack som ett sätt att fullt ut kunna tillfredsställa salongernas behov. Edge Natural Haircare strävar också efter att erbjuda make up och är nu även distributör i Sverige för Organic M.A.K.E Minerals och Organic M.A.K.E Skincare samt Fnug Nail Polish.

För mer information om produkterna och vad det innebär att vara återförsäljare, besök www.edgehaircare.se , www.natulique.nu , www.organicmake.dk samt www.fnug.com

Titta på hårkollektioner, boka in höstens frisörkurser, se hårprodukter eller besök vår webshop för frisörer. Bli ett Hairmagazine Facebook-fan här eller håll dig uppdaterad på frisörbranschen genom att prenumenera på Hairmagazines nyhetsbrev.

Branschen är väldigt styrd av leverantörer och det medför att mindre salonger ibland upplever att de inte klarar av att möta högt ställda krav på inköpsvolymer, att de känner sig förbisedda eller överkörda. ”Många leverantörer är väldigt oflexibla och applicerar samma mall på alla salonger. Detta i kombination med avsaknad av en leverantör som fokuserar på att säkerställa konsumentsäkerhet och renhet i produkter medförde att vi 2008 startade EDGE Natural Haircare”, säger Robin Dubitzkij.


ANNONS