Annons

The Hair Company

The Hair Company
11. oktober 2013 bal@freemindsmedia.com

11 oktober 2013

The Hair Company – Lyxatmosfär inne på salongen

Stilen är enkel och minimalistisk men Majse Hansen är en färgstark person och det syns på de multifärgade väggarna som ger The Hair Company massor av personlighet. Luft och rymd har varit kodorden i denna nya salongsinredning där knutpunkten är en behandlingsö som man ju bara måste ha.

En gång självständig – alltid självständig. Så säger Majse Hansen som precis öppnat The Hair Company. Och hon vet vad hon talar om för hon var just självständig under de åtta år innan hon för tre år sedan sålde sin salong och blev anställd.

I augusti öppnade hon åter igen sin egen salong. ”Jag saknade att kunna använda den tid som behövdes på kunderna. Jag ville kunna rekommendera de produkter jag själv tycker är optimala och jag ville kunna använda de färger jag själv tycker är bäst”, förklarar hon. Faktiskt var Majse nära att söka jobb i en helt annan bransch innan hon kom på att vad hon saknade inte var en ny bransch då hon alltid älskat att arbeta med hår. Nej, det hon saknade var en sparringpartner som hon kunde arbeta med, lära av samt utvecklas med. Utöver detta är hon absolut inte rädd för att öppna nytt i lågkonjunktur ”jag har en fast kundkrets som följt mig i många år och min erfarenhet är att om man ger kunderna något extra så stannar de hos en och kan dessutom tänka sig betala extra för god service”.

Då Majse hade egen salong för tre år sedan levde hon på rekommenderingar och henens största problem var faktiskt att det konstant var tre veckors väntetid. ”Det är ju ett positivt problem som tyvärr blir negativt då kunderna så småningom börjar tänka att det inte är lönt att beställa tid då de ändå aldrig får någon”.

Då Majse öppnade sin nya salong var hennes kalender fullbokad i tre hela veckor och även fast hon hade planer att starta upp försiktigt och arbeta ensam under salongens uppstart har hon nu ett par månader senare en elev och två deltidsanställda.

Att det skulle anställas i salongen var det inget tvivel om. ”Jag har från början varit klar över att jag skulle ha en kollega denna gången och jag har absolut inga ambitioner att få en så lång väntetid som jag hade på min gamla salong”.

Men att kollegerna kom SÅ snabbt hade jag inte planerat”, berättar hon med ett leende.

 

Massor av ljus och luft
The Hair Company ligger i ett trevligt kvarter i stadens utkant och salongen är hela 140 kvm., så plats råder det ingen brist på. Det var också Majses idé att det skulle vara massor av ljus och luft i salongen, och att inredningen skulle framstå enkel och stilren med ett minimalistiskt intryck.

Men Majse är en färgstark flicka så det enkla; det vita och svarta får sällskap av en filttapet på väggen bakom tvättplatserna samt två halvväggar i salongen med vilda ränder hämtade från The Hair Companys nya logga.

”Fördelen med det är ju att om man har lust att ändra på salongens utseende är det bara att byta ut tapeterna till fototapet eller något liknande och vips, så har salongen en ny look” förklarar hon.

Alla inventarier är från Bella Vista. Hade hon fått välja själv hade hon tittat på inventarier från olika firmor ”men då jag klev in genom dörren på Bella Vista såg jag en betjäningsö som jag bara var tvungen att ha i min salong och då de samtidigt var snälla, hjälpsamma och lätta att handskas med, blev det dem” berättar Majse som fick inredningen skräddarsydd till sin salong. Betjäningsön, som står fritt i rummet, rymmer fyra av de sex behandlingsplatser som finns i salongen. Denna vackra behandlingsön är också det första man ser när man kommer in i salongen. De två resterande platserna är naturligtvis inredda så att de matchar ”ön” i glänsande vitt och med svarta stolar.

Salongens två tvättplatser är placerade på en förhöjd scen bakom en halvmur som skärmar av och skapar en mer intim atmosfär då man inte kan ses från gatan. Hyllorna och disken står på hjul så de är mobila. Också dessa är från Bella Vista och håller därmed också samma minimalistiska stil. Belysningen är LED-ljus och har sats upp av egendomens uthyrare som är elektriker.

 

Massor av dagsljus
The Hair Company har i övrigt också massor av dagsljus att bjuda på då Majse har valt att salongen skall ha jättestora glaspartier så folk lätt kan titta in i slaongen från gatan. ”Det ligger nio andra frisörer på samma gata som oss men min är den enda det går att titta in i”. Och det har faktiskt betytt att The Hair Company har fått riktigt många kunder att komma direkt in från gatan. Kunder som kommer in just för att salongen ser inbjudande ut när de kikar in.

”Vi har fått riktigt många nya kunder som säger att de bor i området men att de brukar köra in till staden för att klippa sig. Men vår nya salong ser så inbjudande ut att de ger den en chans”.

Majse tvilvlar inte på att det hon lagt ut på inventarier och en snygg logga har varit lönsamt. Faktiskt har hon beräknat att 60 pct. av de hennes nya kunder sagt att de sett salongen och därför valde den. De resterande 40 pct. angav rekommendationer som anledning till deras besök. ”Det finns även d ekunder som säger att de ser kunder hos oss när de kör till arbetet på morgonen samt när de kör hem på kvällen – så de känner att de vill prova på”.

Med andra ord, kunder genererar kunder! Personalrummet är ett kapitel för sig. Detta är inrett med soffa, kuddar och en tv, så det kan slappnas ner under lunchen. ”Vi är på våra arbeten fler vakna timmar än vi är hemma hos familjen så det är viktigt att hålla miljön vacker och trivsam” menar hon.

Lxx och mys
Det Majse har skapat på The Hair Company är det hon själv kallar för en lyxig och avslappnad stämning.

”Jag har arbetat i ett center där det alltid var hög volym från högtalare och mycket buller från alla människor och maskiner. Jag saknade den intima, lyxstämningen”. Och det måste man säga att hon skapat. Men lyx ligger också i behandlingarna. ”Vi tar den tid det tar och när kunden får en kur i håret masserar vi dem gärna samtidigt. De skall känna att det blir gjort något extra just för dem!”

Majse Hansen har inga planer att starta upp fler salonger. Hon koncentrerar sig hellre på att utveckla den hon har. Nya idéer saknar hon däremot inte. Således vill hennes medarbetare och Majse också ge sig in i utbildningsbranschen med kurser och events. De vill gärna göra något extra för kunderna. ”Vi arrangerar kvällar för kunderna då vi t.ex berättar hur man sminkar sig etc” berättar Majse och det är ingen tvivel på att hon är en färgstark tjej i en minimalistisk salong.

Foto: Frederik Johs

 

ANNONS