Annons

Schwarzkopf klargör knepen bakom merförsäljning

Schwarzkopf klargör knepen bakom merförsäljning
20. maj 2015 bal@freemindsmedia.com

20. maj 2015

Schwarzkopf klargör knepen bakom merförsäljning

Listen. Look. Live. Learn.

Med konceptet 4L vill Schwarzkopf visa att det finns en enkel och långsiktig väg för att skapa en välmående och växande salong.

 

Skotska John Gillespie har utvecklat en metod för att förbättra salongers service och försäljning, sammanfattad i 4L.

Under en två dagars workshop arrangerad av Schwarzkopf visade den skotska stjärnfrisören John Gillespie hur man får bättre fart på försäljningen i sin salong.

Förutom att vara Schwarzkopfs internationella ambassadör för BC Bonacure driver Gillespie även två framgångsrika salonger hemma i Skottland. Under sin långa och framgångsrika karriär har han funderat mycket på vad som kännetecknar en välfungerande salong, och vad som krävs för att en salong ska blomstra och växa.

Hans lösning är enkel – genom att erbjuda bästa möjliga service till kunden bidrar du till att stärka din egen salong. Så i stället för att tänka sälj, något som många frisörer har lite svårt med, så ska man tänka service.

Gillespie har arbetat fram en metod för hur salonger kan tänka kring service och sälj, en metod som kan sammanfattas i 4L. Under en inspirationskväll för ett hundratal frisörer i Stockholm berättade han om sin nya metod, och visade samtidigt på olika situationer som kan uppkomma i vardagen på salongen.

 

Anders Schönemann, Scandinavian Manager, Schwarzkopf Professional Partner Service, gav en introduktion.


LISTEN

Det första L:et är Listen, alltså att lyssna. Genom att fråga kunden ”Hur står det till med ditt hår i dag?” kan man ofta lära sig mer än genom att själv titta och analysera, menade Gillespie. Ta vara på kundens egen upplevelse av sitt hår, hur kunden mår och hur håret känns. Därefter kan frisören använda sin egen expertis för att göra en analys.

LOOK

Det andra L:et handlar att titta på håret, och själv göra en analys av vad kunden behöver. Kanske är det läge att erbjuda en vårdande inpackning, eller ett stärkande serum? Använd varje kunds unika förutsättningar för att skräddarsy behandlingen med rätt produkter.

Gillespie jämförde med ett läkarbesök. Som patient lyssnar man ju på vad läkaren rekommenderar för behandling, så varför skulle inte en kund i en frisörstol också göra det, är hans teori.

LIVE

Det tredje L:et står för Live, enkelt uttryckt att använda samma produkter som du erbjuder till din kund. Genom att ha god kunskap om alla produkter ökar din trovärdighet när du rekommenderar någonting, menar John Gillespie. Live handlar också om att göra kunden delaktig i de behandlingar som utförs. Blanda till ett serum inför kunden och inte bakom ett draperi, förklara vad du gör och hur den behandling du utför fungerar. När det blir dags för styling, var transparent och berätta hur du använder fönborsten, vilka produkter du tar i håret och hur de ska appliceras.

LEARN

Har man gjort de tre första L:en på ett bra sätt kommer det fjärde att gå som en dans. Learn, eller att lära sig, handlar om att kunden när behandlingen är slut förhoppningsvis har lärt sig vilka produkter som behövs för att kunna återskapa frisyren och bevara håret till det är dags för nästa salongsbesök. Har frisören berättat vilka produkter som använts har kunden lättare att avgöra vad den behöver, och här handlar det återigen om att lita på att kunden vill ha rekommendationer, menar John Gillespie.

 

Försäljningsbiten är ofta svår att ta sig an. Fokuserar man på bra service går försäljningen mycket lättare – nästan av sig själv.


Se även: Schwarzkopf visade säsongens hetaste trender


FÖRDJUPNING FÖR SALONGSÄGARE

Under följande dag träffade John Gillespie 16 svenska salongsägare som alla visat intresse av att anamma de fyra L:en.

– Det handlar mycket om att göra det här konceptet till en kultur i salongen, säger Klas Bellinder, Business Manager, Henkel Beauty Care Professional, Scandinavia.

Gillespie berättade under workshopen att han låtit sina anställda vara med och utforma sina arbetsbeskrivningar, allt för att få med sig alla på tåget och låta alla fundera över vad service och 4L betyder för just dem.

– Det kan handla om något så enkelt som att den som först möter en kund i salongen alltid ska le och hälsa välkommen. Självklara saker, men värda att upprepa, säger Klas Bellinder.

 

Det finns mycket att tänka på när det gäller service. John Gillespie gav flera tips på vad man bör tänka på.


GLÖM INTE BORT STAMKUNDERNA

Allt handlar om att skapa en så bra upplevelse för kunden att det i sin tur leder till försäljning av såväl produkter som nya behandlingar. Oavsett om det är en ny kund eller en stammis, så gäller det att behandla kunden på bästa möjliga sätt, och ständigt erbjuda den bästa tänkbara servicen.

– Det är så stor konkurrens i dag, både från andra salonger, webbshopar och dylikt men också från spavärlden och andra typer av upplevelser, menar Klas. Och just därför är det viktigt att behandla varje kund som om att man riskerar att tappa dem.

Så, för att sammanfatta John Gillespies budskap handlar det helt enkelt om att behandla varje kund på bästa sätt. Ge kunden en minnesvärd upplevelse och sälj genom service!

 

Text: Cecilia Billgren

Foto: Mikael Sjöberg

Se även: Schwarzkopf visade säsongens hetaste trender

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines tredje utgåva, 2015

 Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!


ANNONS