Annons

Sebastian Eclipse – The art of dark

Sebastian Eclipse – The art of dark
8. maj 2015 bal@freemindsmedia.com

08. maj 2015

Sebastian Eclipse – The art of dark

Sebastian höll under våren ett stort nordiskt event i Köpenhamn under parollen ”The art of dark”, med utgångspunkt i märkets Eclipse-kollektion. Det var mäktigt och spektakulärt, och det sparades inte på krutet.

Sebastian höll ett nordiskt event i Köpenhamn under temat  ”The art of dark”

Modellerna var svartmålade och bar svarta kontaktlinser, vilka framhävde frisyrerna inspirerade av Sebastians Eclipse-kollektion.

Under temat ”Art of the dark” fick man uppleva en svart galamiddag på Draculas slott, en publik klädd i svart, en vacker diva och en levande falk som kastade sin blick ut över publiken från skuldran av sin herre. Opera, hardcore metal och svartmålade modeller som visade vidareutvecklade versioner av Eclipse-kollektionens frisyrer.

Skapandet av showen
– Det har varit helt fantastiskt att arbeta med Eclipse-kollektionen och att skapa ”The art of dark”-showen, berättade Benjamin Martin, Sebastians Nordic Education Manager.

Gott och väl 400 frisörer från Danmark, Sverige, Norge och Finland var på plats under det festliga eventet som löpte över en helg. Även frisörer från England och Italien hade tagit sig dit för att delta i det nordiska arrangemanget. Här fick besökarna uppleva den storslagna showen men fick också inblick i den senaste utvecklingen inom företagande.

– Frisörbranschen växer mindre en skönhetsbranschen och det är salongägarnas stora utmaning. Omkostnaderna stiger och det är svårt att öka försäljningen. Det ska det göras något åt, fastslog Benjamin Martin som vidare berättade att det handlar om att motivera och utbilda medarbetarna.

Här ses bl.a. SEBASTIAN's Kristina Nielsen igång med att styla en av modellerna.

Vissa frisyrers styling avslutades på scenen.

Motivation och kännedom kring produkter
– Salongen är en plattform för kreativitet, så förbli nyfiken, se till att salongen är redo för succé och ha en överblick över vart du vill komma med din salong, löd Benjamins råd och han understök att nyckelorden är konsultation, service, utbildning och aktiviteter.

Frisörer som har kännedom om sina produkter och är motiverade säljer 15 procent mer, var budskapet.

Utöver detta fick deltagarna en sneak peak på två nya produkter som Sebastian presenterar inom kort, samt en presentation av en ny app. Det var en bra mix mellan underhållningen i toppklass och förmedlingen av kunskap och information.

 

Se även: SEBASTIAN NEXT UP Evening Show med Sebastian Professional

Solförmörkelsen – The Eclipse
Själva startskottet till eventet var naturligtvis solförmörkelsen – the Eclipse.

– Sebastian är ”Fearless hair”. Det är lite provocerande, lite vilt och annorlunda, och Sebastians kundgrupp är typiska trendsättare, sade Benjamin som var riktigt glad över begeistringen bland deltagarna i ”The art of dark”-eventet.

Bland de frisörer som intog scenen fanns bland annat Hasse Nilsson och La Toya, som båda är Sebastian International Artists.

– I ”The art of dark”-showen har vi gett Eclipse-kollektionen en personlig vinkel, berättade Hasse Nilsson. Jag har arbetat mycket med den avantgardistiska sidan, jag har utforskat gränslandet mellan konsten och håret.

Hasse Nilsson var riktigt glad över Eclipse-trenden.

– För en gångs skull kan man arbeta med en direkt översättning, leken med ljuset och skuggorna och därmed skapa ett superanvändbart formspråk.

Det hår som visades på scenen under ”The art of dark”-showen är naturligtvis tagna till det extrema, men Hasse Nilsson menade att trenden är väldigt användbar och lookerna kan lätt omvandlas till kommersiella frisyrer och färger i salongerna.

 

Trender i branschen
Hasse Nilsson menade att det är superviktigt för frisörerna att hålla sig up to date med branschen såväl som med trender.

– Konkurrensen är hård och det är en ny generation av kunder på väg som håller sig uppdaterade. Dem ska vi vara på framkant med och det kräver förändring. Det kräver att man lyssnar till musik och ser vad som sker omkring en. Det värsta som kan ske är att man blir bekväm, fastslog Hasse Nilsson, och när han visade sina bud på scenen fanns det inga tvivel: Det handlar om inspiration, utveckling och nytänkande.

Denna artikel kan även läsas i Hair Magazines tredje utgåva 2015.

Text: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

Se även: SEBASTIAN NEXT UP Evening Show med Sebastian Professional

För mer information besök Wella Professionals på www.wella.se eller www.facebook.com/WellaProSverige

Se fler frisörartiklar om frisörkurser, frisörshower och hårprodukter här!


ANNONS