Annons

SolidCos i ny, större kostym

SolidCos i ny, större kostym
29. maj 2018 bal@freemindsmedia.com

29 maj 2018

SolidCos i ny, större kostym

Från en källare i Halmstad till ett 1 000 kvadratmeter stort lager i Västerås och ett världsomspännande kontaktnät. Raffi Wartanian startade sin grossistverksamhet som ett tidsfördriv 2009. Nu har företaget strukturerat om och bytt namn till SolidCos Group AB och tillsammans med delägarna Jonas Andersson och Peter Kvarnström har Raffi nu höga målsättningar.

Som när ett barn ska lära sig att krypa, stå och gå, precis så kan det vara att starta upp ett företag i en ny bransch. Det finns många gropar att falla i och det gäller att hitta balansen så att man kan stå på egna ben och ta sig vidare. Denna process har Raffi Wartanian, ett flertal gånger, gått igenom.

Idag importerar och exporterar Raffis företag, som nu heter SolidCos Group AB, över hela världen och ser till att idéer blir till verklighet genom Private Labels. Företagets historia har dock en mindre extravagant början.

Raffi Wartanian startade Anisisos Trading Company efter studietiden i Halmstad. Nu omskapas verksamheten till SolidCos Group ABRaffi Wartanian startade Anisisos Trading Company efter studietiden i Halmstad. Nu omskapas verksamheten till SolidCos Group AB tillsammans med studiekamraterna Jonas Andersson och Peter Kvarnström, med hela världen som arena.

En motvillig möjlighet
Som nyutexaminerad byggnadsingenjör i Halmstad hade Raffi svårt att hitta jobb. 2009 fick han av en slump möjlighet att ta över rättigheterna för ett par frisörmärken av en frisörbutik. En möjlighet han accepterade motvilligt.

– Det var tufft att komma in i frisörbranschen, berättar Raffi. Dessutom hade jag ju aldrig drivit företag tidigare så det var massor att hålla koll på som jag inte hade en aning om. Utgifter, marginaler och försäljning med mera. Jag kunde ingenting från början och gjorde massor av fel.

Efter ett par år efter att ha trampat på mina efter mina började företaget att gå bra, och 2015 gick det riktigt bra. Raffi bildade Anisisos Trading Company och började sälja till frisörgrossister istället för till frisörer vilket öppnade upp för nya tillvägagångssätt och större volymer. Det var också vid den här tiden som studiekamraterna Jonas Andersson och Peter Kvarnström kom in i företaget.

I Västerås är arbetet med SolidCos nya lager på 1000 kvadratmeter i full gång.I Västerås är arbetet med SolidCos nya lager på 1000 kvadratmeter i full gång.

På andra sidan vägen
Kärleken lockade Raffi att flytta till Västerås vilket dessutom tog företaget lite närmare de största kunderna som flera av dem låg i Stockholm. Hair Magazine träffar Raffi och Jonas på lagret i Västerås men det som är mest spännande ligger, enligt Raffi, på andra sidan vägen.

– Mitt kontor ska ligga där borta, säger Raffi och pekar mot ena änden av den gjutna grunden.

Vi står inne på byggnadsplatsen som ska bli ett 1 000 kvadratmeter stort lager till det nybildade företaget. Raffi har nu, genom SolidCos, gått ihop med studiekamraterna Jonas och Peter. Tillsammans har de stora visioner för framtiden och satsar stort.

– Vi skapade ett nytt företagsnamn och har delat upp verksamheten i tre segment, där vi ansvarar för ett segment var. Den nya profilen innebär att vi jobbar primärt med export, import och Private Label för spännande varumärken inom frisörbranschen.

SolidCos erbjuder grossisterna allt som en frisör kan tänkas behöva – från inredning till hårnålar.SolidCos erbjuder grossisterna allt som en frisör kan tänkas behöva – från inredning till hårnålar.SolidCos erbjuder grossisterna allt som en frisör kan tänkas behöva – från inredning till hårnålar. 

Satsar på salongsbehandlingar
Namnet SolidCos representerar de tre solida grabbarna med solida mål som jobbar med kosmetika. De misstag Raffi gjort tidigare samt alla kontakter han knutit runt om i världen under åren har rustat honom väl. Nu vet han vad som krävs.

Bland annat kommer de framöver att satsa mycket på salongsbehandlingar.

– Vi tror på att frisörerna ska ta tillbaka behandlingarna på menyn och inte enbart fokusera på att klippa, färga och sälja produkter. Servicekänslan är viktig för kunden och därför satsar vi på produkter som både ser bra ut, håller måttet och är prisvärda för frisören. Vi tar in produkter som vi vet är enkla att jobba med, som alla parter tjänar pengar på och som är aktuella i branschen just nu och kanske två år fram.

På andra sidan vägen håller det stora lagret på att byggas.På andra sidan vägen håller det stora lagret på att byggas.

Kam med vattenpass
Ett exempel Raffi berättar om är en idé som kom från en frisör som hade många kunder med långt hår. Hon hade designat en kam med ett inbyggt vattenpass för att få till den perfekta linjen.

– Det kanske inte är en funktion man har användning för varje dag men det är en kul grej som dessutom kan användas av till exempel frisörelever. Visst finns det liknande produkter på marknaden, men just designen, känslan, materialet och precisionen som erbjuds finns inte att hitta på marknaden just nu.

Med SolidCos hjälp produceras kammen nu i Sverige och kommer att finnas till försäljning i höst. Även om försäljning sker via designerns egna företag är det en spännande fas att gå igenom som entreprenör. När det kommer till Private Labels så är det SolidCos grossistkunder som alltid först presenteras för de nya produkterna. Det är en service för dem så att de inte går miste om, som Raffi säger, det som kan vara the next big thing.

SolidCos kommer att satsa mycket på salongsbehandlingar framöver.SolidCos kommer att satsa mycket på salongsbehandlingar framöver.

Private Label – från idé till färdig produkt
I och med att SolidCos har skaffat sig mycket kontakter inom branschen runt om i världen har de valt att även erbjuda Private Labels till kunder och distributörer.

– Om någon kommer till oss med en idé skissar vi fram ett koncept, tar fram produkterna och förpackningarna och levererar en färdig lösning till kunden. Det är många steg i en sådan process men vår erfarenhet har gett oss den kunskap som behövs för att skapa det mesta inom frisörbranschen. Bland annat samarbetar vi med flertalet fabriker i Sverige, Italien och USA samt en kemist som kan registrera produkterna.

Frisörer som har egna idéer till produkter som skulle underlätta vardagen kan få hjälp av SolidCos att förverkliga dem.

– Detta är ju en väldigt trendig bransch som förändras hela tiden och då gäller det att vara lyhörd. Det kostar ingenting att lyssna på en idé eller att prova en produkt, men det kan kosta om man låter bli. De bästa idéerna som kan förbättra branschen kommer just från frisörer eftersom det är dem som arbetar med det. Om man ser ett behov där produkten inte finns på marknaden än kan vi hjälpa till att ta fram den från start till slut.

Frisörer som har egna idéer till produkter som skulle underlätta vardagen kan få hjälp av SolidCos att förverkliga dem.Frisörer som har egna idéer till produkter som skulle underlätta vardagen kan få hjälp av SolidCos att förverkliga dem.

Allt från hårnålar till inredning
Den nya satsningen med SolidCos och det stora lagret i Västerås kommer att innebära att de utvidgar sitt sortiment till allt som en frisör kan tänka sig behöva, allt från hårnålar till inredning. Produkterna finns tillgängliga för grossisterna med kort leveranstid. SolidCos kommer fasa ut lagerexpansionen under 2017 och 2018 med efterfrågade artiklar från bland annat Comair, Haaro, Panasonic och Revolution Hair Concepts.

– Vi vill erbjuda våra kunder, alltså distributörerna och grossisterna, snabba leveranser och maximal service.

Det är en stor satsning inför framtiden men de tre delägarna är förväntningsfulla och ser fram emot att ta företaget till nästa nivå.

– Det är väldigt kul att göra den här satsningen. Det är nu det börjar kännas att det är på allvar.

Text: Camilla Svensson
Foto: Linda Eliasson

.


ANNONS