Annons

Varför ska vi erbjuda kunden service och vad innebär det för oss frisörer?

Varför ska vi erbjuda kunden service och vad innebär det för oss frisörer?
31. oktober 2019 Sofia
Creative Headz

31 oktober 2019

Varför ska vi erbjuda kunden service och vad innebär det för oss frisörer?

Varför är det egentligen så viktigt att vi som frisörer erbjuder en bra service till våra kunder? Och hur gör vi det egentligen det på bästa sätt? Här delar vi med oss av några tips kring service och hur du ska tänka för att behålla dina kunder och få fler nya kunder.

Hur behåller man en kund?

Att bygga en kundkrets är bland det svåraste som finns, framförallt i en konkurrensutsatt bransch som vår.
Var börjar man egentligen? En bra start kan vara att börja bygga ett förtroende hos kunden. För att göra det så räcker det inte bara med ett ”hej” i dörren utan man måste visa kunden sitt verkliga jag och sina kunskaper. Det räcker inte med att man bara är duktig på att klippa eller färga hår utan I dagsläget måste man ge mer, bygga en vision och utbilda kunden i vad just hens hår behöver. Låt oss ge ett exempel.

Om jag som frisör bara klipper en kund och inte pratar om vad deras hår behöver, kommer det då att garantera mig att just den här personen kommer tillbaka till mig? Svaret är ”kanske, kanske inte”. Men om jag som frisör däremot erbjuder kunden en klippning och samtidigt informerar om en slingteknik som skulle klä personen väldigt fint tillsammans med just den klippningen vi ska utföra, så kanske kunden börjar fundera på mitt förslag där och då, eller också lite längre fram i tiden. Jag som frisör förmedlade en vision för framtiden vilket gör att kunden med stor sannolikhet kommer att vilja komma tillbaka. Dessutom kommer personen att komma ihåg mig som ”frisören som var engagerad, pedagogisk och omtänksam”. Att lyckas kombinera din charm med kunskapen du besitter ger dig makt.

Hur får man nya kunder?

För att hitta nya kunder idag, och behålla dem, så krävs det mer av oss som frisörer än att bara klippa och färga hår. Idag innebär service så mycket mer än att bara jobba med kunden i stolen. Vi måste flytta oss närmare slutkonsumenten. Vi måste finnas där våra kunder finns och vi måste visa att vi är tillgängliga. Blir det för svårt och invecklat så kommer de med största sannolikhet välja att gå någon annanstans.

Vi måste skapa en atmosfär där de trivs, vara lyhörda och se till deras behov samtidigt som vi måste göra ett bra intryck. Utöver det ska vi på samma gång bygga en vision inför nästa kundbesök, förenkla bokningsprocessen samt påminna kunderna om deras besök. Vi måste också ständigt utveckla våra kunskaper inom frisöryrket för att kunna tillgodose den senaste tekniken och trenderna.

Vad är viktigt att tänka på?

Det allra viktigaste är att erbjuda kunderna ett helhetstänk, vara tillmötesgående och ha viljan att följa med i branschens utveckling. Det är nog nyckeln till att överleva i vår bransch samt att hela tiden vara tillgänglig för kunden. En stor del av att följa med i utvecklingen är hur du marknadsför dig som frisör. Men mer om det i vår nästa krönika!

Systrarna Akgün är tillbaka med en ny krönika om en månad, men till dess kan
du hänga med i deras vardag här!

ANNONS