Annons

Wella och ghd’s nordiska resa till Dubai

Wella och ghd’s nordiska resa till Dubai
5. april 2019 Sofia

05 april 2019

Wella och ghd’s nordiska resa till Dubai

Text & foto: Camilla Svensson

Tillsammans med Wella och ghd flydde 140 frisörer den nordiska vintern för några intensiva och inspirerande dagar med fokus på affärsutveckling i Dubai. Sociala medier, trender, styling och män kombinerat med sol och sightseeing stod på agendan.

Wella Professionals årliga nordiska resa är för många en av årets viktigaste höjdpunkter. I år begav sig 140 frisörer, tillsammans med den nordiska Wellafamiljen, till solen och värmen i Dubai. Även om schemat gav utrymme för både avslappning och sightseeing i det lyxiga emiratet var det fullt fokus bland deltagarna när det vankades workshops och seminarier.

– Den röda tråden för resan är att vi vill hjälpa frisörerna i deras affärsutveckling, berättar Leena Elmgren, Country Manager i Sverige.

Det matnyttiga programmet fångade in de flesta delarna av salongsvardagen och bjöd på både kunskap och handgripliga tips för att öka omsättningen i salongen. Dagarna i Dubai var uppdelade i workshops med fyra teman; trender, sociala medier, styling med ghd och ”men, men, men”.

Mikaela Rinaldo, Country Manager Norge, och Leena Elmgren, Country Manager Sverige, delade med sig av sina bästa ledarskapstips.

Att vara i nuet
Trendworkshopen stod Anki Moe och Jari Palin för och behandlade såväl mikro- som makrotrender. Trender reflekterar ofta hur samhället mår och hur vi uppfattar verkligheten. I dagens digitaliserade, allt snabbare, värld behöver vi känna saker och få lov att vara i nuet. Vi vill bli sedda som individer, som människor, och skönheten måste komma inifrån och ut.

Wellas senaste färgtrend, insta-vintage, är moderna färger med vintagekänsla, inspirerade av influensers på Instagram.

– Trenden är väldigt individuell och därför har vi valt att fokusera mer på texturen på färgen, att man skapar en vintage-känsla i håret, säger Anki. Vi har haft en väldigt naturlig trend länge som fortsätter och därför kanske man inte färgar hela håret, att man låter fonten vara naturlig eller jobbar med olika färger för att det ser lite mer worn ut, att det inte ser nyfärgat ut.

Den senaste färgtrenden från Wella, insta-vintage, presenterades av Anki Moe och Jari Palin. Fokus ligger på texturen i färgen och att få det att inte se nyfärgat ut men ändå fräscht.

Anki och Jari presenterar tre färgtekniker som är i fokus för att skapa årets trend; colormelt, root shadowing och texture blending.

– Det är inte så ofta man pratar om textur i färg. Det handlar om att skapa skiftningar i håret, blanda en superglansig färg med en som är supermatt, eller att man lägger något som är lite varmare vid sidan av något som är kallt. Genom att till exempel placera koppar vid sidan av grått får du en väldigt cool effekt, lite crazy kanske, men spännande.

Trendig styling

Workshopen där Antoine Astour och Pernille Holmskov från ghd höll i tyglarna bjöd på en introduktion till varumärket, som blev en del av Coty förra året, och massor av handgripliga tips till de senaste stylingteknikerna. Bland annat fick deltagarna en varsin ghd platinum+ styler och fick testa att göra California waves på dockhuvuden ute i solen.

Ofta när man gör lockar med plattång svalnar den översta delen av passén i utsträckt form och locken blir tydligast i topparna. Med tekniken som demonstrerades på seminariet får locken svalna i en lockig form hela vägen.

Antoine Astour från ghd höll, tillsammans med Pernille Holmskov, i en uppskattad stylingworkshop i solen.

Sociala medier i fokus
Wella satsar stenhårt på sociala medier och deras egen sociala medier-expert, Sara Frii, delade med sig av praktiska tips på hur man som salong kan använda framförallt Instagram för att attrahera nya kunder och engagera stammisarna. Film kommer mer och mer och deltagarna i workshopen fick möjlighet att skapa sina egna reklamfilmer och vykort med hälsningar hem till kunderna. Workshoppen satte igång kreativiteten hos frisörerna och lockade till många skratt både online och IRL.

Wellas egen expert på sociala medier delade med sig av sina bästa tips för ett lyckat Instagramkonto.

I och med lanseringen av SEBMAN och System Man visar Wella att de sätter männen i fokus. Christian Andersson och Stine Høppner delade med sig av manlig styling genom tiderna och deras tips till att kommunicera med de manliga kunderna. Spana in nästa nummer av Hair Magazine för att läsa om hur du, enligt Christian och Stine, får de manliga kunderna på fall.

Orientalisk inspiration
Långhelgen avslutades med en middag utomhus under lamporna på det femstjärniga hotellets innegård samtidigt som den varma ökenvinden blåste. Kvällens underhållning bestod av både magdans och en orientaliskinspirerad hårvisning skapad av Wella Nordic Creative Team, ledda av Anki Moe.

Avslutningsvisningen bjöd på fingerfärdighet och orientalisk inspiration.

– Vi ville skapa orientaliska smycken av hår på modellerna, något som var rent och snyggt men som också visar lite konst, berättar Anki efter visningen. Nu har vi ju trender som är väldigt avslappnade så vi ville visa något med lite mer fingerfärdighet.

Teamet som skapade avslutningsvisningen; Jari Palin, Anki Moe, Christian Andersson, Stine Høppner, Karin Eiri, Pernille Holmskov och Antoine Astour.

Några av kvällens bäst klädda gäster var Iren och Terje Kjernsholen från Vika frisörerna i Norge.

Sista kvällen serverades middagen under bar himmel.

Se mer från de inspirerande dagarna i videon här nedan.

Se fler bilder i galleriet här nedan!

ANNONS