Annons

Zenz har skapat en hållbar, global verksamhet

Zenz har skapat en hållbar, global verksamhet
26. juni 2017 bal@freemindsmedia.com
bakom Zenz Organic

Zenz har skapat en hållbar, global verksamhet

Zens brinner för att utveckla frisöryrket och för att producera sunda, naturliga skönhetsprodukter som passar in i konsumtionstrenden. Det betyder att Zenz nu är representerade i 15 länder med över 700 återförsäljare, varav huvudparten är frisörer.

När Anne-Sophie Skjødt Villumsen startade Zenz Organic Hair för nästa 20 år sedan var hennes mål att ge medvetna konsumenter och frisörer ett hälsosammare alternativ till alla de skönhetsprodukter som fanns på marknaden. Samma mål har Anne-Sophie och hennes man, Jørgen Skjødt, även i dag. Ambitionerna har dock blivit större och verksamheten har vuxit både inom sitt frisörkoncept och inom utvecklingen av försäljning av produkter till frisörer och konsumenter.

 Anne-Sophie Skjødt Villumsen och Jørgen Skjødt    bakom Zenz Organic

Anne-Sophie Skjødt Villumsen och Jørgen Skjødt, som tillsammans står bakom Zenz Organic Hair. Foto: Zenz Organic Hair

I dag är Zenz Organic Hair Danmarks största hållbara och ekologiska frisörkedja med åtta salonger och 55 frisörer. Dessutom har de två partnersalonger, en i Humlebæk och en i Stavanger, och fem konceptsalonger, bland annat i Australien och på Island. Utöver det står Zenz bakom produktserien Zenz Organic Products, som innehåller alla produkter som en salong kan tänkas behöva.

– Vårt mål är att skapa en mer hållbar skönhetsbransch och att säkerställa att frisöryrket överlever, så att det också utbildas frisörer om fem till tio år, säger de två ägarna. Vi vill bygga upp en respekt för frisöryrket och stärka professionalismen inom hantverket.

För Anne-Sophie och Jørgen är en bra och utvecklande arbetsmiljö utgångspunkten i mycket av det de gör. Det gäller användningen av sunda produkter som ska hjälpa till att säkra att frisörerna kan stanna i yrket längre än de nuvarande åtta till tio åren, och det gäller utvecklingen av medarbetarna och ett hållbart salongskoncept med ett gott omdöme.

Zenz Organic huvudkontor

Zenz Organic har sitt huvudkontor, sin akademi och en av sina salonger i centrala Köpenhamn.

Zens har löpande 15 – 20 elever i salongen eftersom de anser att det är de unga som ska föra branschen vidare och att salongerna har ett ansvar för att säkra att det sker.

Under Zenz organisationsparaply ingår också en Zenz-akademi. Här får eleverna stöd under undervisningen i salongerna, här utbildas återförsäljare, egna frisörer och partners i produktkunskap. Dessutom hålls det kurser i hur man driver en hållbar salong.

– Just nu håller vi på att bygga upp ett utbildningsteam på fyra-fem fasta medarbetare, säger Anne-Sophie. Utöver det har vi ett kreativt team som består av några av våra duktiga elever, medarbetare och partners. De skapar nya kollektioner tre gånger om året samtidigt som de ser till att frisörerna är utbildade och har den kunskap om produkter och innehållsämnen som de behöver.

Hon slår fast att visionen när det kommer till medarbetare i princip kan kokas ner till att utveckla elever, assistenter och partners yrkesmässigt och personligt så väl som affärsmässigt.

– Vårt mål är att våra elever utbildas till att bli den kommande generationens partners i Zenz.
Genom kända frisörer till bloggare och skådespelare har Zenz fått ambassadörer över hela världen. De älskar produkternas funktionalitet och kvalitet kombinerat med att produkterna är hållbara och sunda.

  Zenz Organic Hairs produkter är naturliga   Zenz Organic Hairs produkter är naturliga

Zenz Organic Hairs produkter är naturliga, ekologiska samt Svanenmärkta och allergicertifierade. 

Salongskonceptet Zenz
Ett till ben i Zenz Organic Hair är Zenz salongskoncept. De har idag tio salonger – hälften av dem med partners – och tanken är att utvidga salongskonceptet i Norden i samarbete med lokala frisörer och partners under de kommande åren.

– Konsumenterna i Norden är i framkant när det kommer till hållbarhet och att välja bort produkter som kan orsaka allergi eller hormonstörningar. Genom att fokusera på miljö och hälsa har Zenz salonger attraherat många nya kunder de senaste åren, berättar Jørgen. Vi har försökt att sticka ut med vårt koncept och våra produkter. Det har lyckats och vi tror att andra frisörer i Norden kan få glädje av det. Därför har vi utvecklat partnerkonceptet där vi delar med oss av vår kunskap och passion för yrket och för hälsosamma produkter.

Deras ambition är att ha 50 partnersalonger i Danmark år 2020 samt att öka antalet partner- och konceptsalonger i utlandet.

– Målet är att alla våra samarbetspartners ska arbeta tillsammans och utveckla Zenz utifrån en gemensam vision, förklarar Jørgen. Vi ska dela vår kunskap och vara transparenta. Våra partners ska känna att de är likvärdiga och att de kan dela sin kunskap med andra frisörer.

Det första steget är fler salonger i Danmark och Norge, därefter resten av Norden och sedan en global spridning av konceptet till rätt sorts partners.

ZENZ Headquarter

Från huvudkontoret sker produktförsäljningen till 15 länder. Här finns även den nystartade PR- och marknadsföringsavdelningen.

Naturliga, ekologiska produkter
Zenz Organic Products är en serie produkter, som skiljer sig från de traditionella genom att de är naturliga, ekologiska, Svanenmärkta och allergicertifierade. Serien innehåller både hårvårds- och stylingprodukter, oljor, hudvård, botaniska hennahårfärger, blekningspulver samt mineralmakeup. Allt som behövs för att driva en frisörsalong.

– Det är viktigt för oss att alla produkterna i Zenz Organic Products är professionella produkter som fungerar. Samtidigt har vi valt bort allergener och hormonstörande ämnen, berättar Anne-Sophie som också ser en efterfrågan från kunderna gällande just naturliga och ekologiska produkter världen över.

ZENZ products

Serien innehåller både hårvårds- och stylingprodukter, oljor, hudvård, botaniska hennahårfärger, blekningspulver samt mineralmakeup.

Produkterna tillverkas i Danmark och kan användas till alla hår- och hudtyper. I serien finns också en komplett linje av Pure-produkter som är helt utan parfym.

– Anne-Sophie står för all utveckling av produkter i samarbete med utvecklingsavdelningen hos vår producent, säger Jørgen. Det är en löpande process där produkterna testas i våra salonger, av våra frisörer på kunder, för att säkra funktionaliteten och kvaliteten.

Produktserien sticker också ut från mängden när det kommer till förpackningarnas design, som har ett väldigt organiskt och nordiskt uttryck.

– De som säljer våra produkter ska kunna särskilja sig så att kunderna kan se att här har de tänk till och tagit ansvar för miljö och hälsa.

Zenz Lyngby

Det senaste skottet på salongsträdet är Zenz i Lyngby, där det senaste salongskonceptet presenteras. Foto: Zenz Organic Hair

Svanenmärkningen och allergicertifieringen hjälper till att försäkra kunden att produkterna håller sig till de hårda krav som ställs gällande innehåll och miljöpåverkan.

– Vi får konstant förfrågningar från frisörer från hela världen som vill sälja våra produkter, säger Jørgen. Idag säljs produkterna i 15 länder och just nu är vi mitt i en utveckling där det tillkommer en ny distributör per månad, senast i Nya Zeeland och Kina.

– Vi har faktiskt precis varit och besökt vår partner i Kina. Där säljs produkterna som mycket exklusiva hälsoprodukter genom stora kinesiska webbshoppar så som Tmall och VIP till ett högre pris än vad de kostar i Norden. Vi drabbas därför inte av parallellimport eller rabatterade priser, varken i Norden eller på våra andra marknader. Det är viktigt för oss att produkterna inte kan köpas billigt i detaljhandeln eller i webbutiker. Det ska vara exklusivt att vara återförsäljare av Zenzprodukter, avslutar Jørgen.

Denna artikel kan också läsas i Hair Magazine utgåva 5, 2017.

Text: Pia Finne (red. Camilla Svensson)
Foto: Claus Peuckert