Annons

Zenz Organic Products gör sig redo för version 2

Zenz Organic Products gör sig redo för version 2
4. mars 2019 Sofia

04 mars 2019

Zenz Organic Products gör sig redo för version 2

Text & foto: Camilla Svensson

Det danska företaget Zenz, som gör en stor insats för att skapa en mer hälsosam och hållbar frisörvärld, har fått förstärkning och gör sig redo för att ta nästa steg. Hair Magazine träffade den nytillträdde säljchefen Henrik Wendler på fabriken i Jylland i Danmark för att prata expansion, certifieringar och Zenz version 2.

Det är en strålande solig vinterdag när Henrik Wendler, Zenz:s nya säljschef, och Hair Magazines chefredaktör, Camilla Svensson, anländer till Derma Pharms fabrik. Det är första gången Henrik besöker fabriken för att se hur produktion går till. Även om Henrik är ny hos Zenz har han mer än 25 års erfarenhet, bland annat från Procter & Gamble och KAO, av att arbeta med produktförsäljning inom frisörbranschen i Norden. Omställningen till ett familjeföretag med fokus på hållbarhet och hälsa har varit omvälvande men lärorik.

– För Zenz är trovärdighet och kunskap om ingredienser avgörande och jag är inte van att arbeta med ingredienser på det här sättet. Därför har jag blivit tvungen att läsa på om de olika ingredienserna och dess egenskaper. Det har varit en ögonöppnare. Det har varit mycket att lära men Anne-Sophie har själv utvecklat alla produkter och vet allt om ingredienser och deras bra och dåliga egenskaper, så jag har fått en fantastisk upplärning, berättar Henrik.

Att expandera utanför Nordens gränser göratt Zenz måste anpassa sig till andra länders lagar och regler. I Kina måste till exempel alla produkter förseglas med ett klistermärke för att det ska vara tydligt att produkterna inte har öppnats.

Hair Magazine var med när Zenz nya säljchef, Henrik Wendler, var på besök på fabriken i Jylland för första gången.

Hair Magazine var med när Zenz nya säljchef, Henrik Wendler, var på besök på fabriken i Jylland för första gången.

Nästa fas
Zenz grundades i Danmark för 20 år sedan av Anne-Sophie Skjødt Villumsen, på grund av hennes drivkraft att stanna i frisöryrket efter att ha utvecklat allergi. 2008 blev även hennes man, Jørgen Skjødt, en del av företaget och 2010 startade de produktionen av Zenz Organic Products. Deras mål har alltid varit att skapa professionella frisörprodukter med respekt för både miljö och människor. Tillsammans har de utvecklat verksamheten till att omfatta egna salonger, franchisesalonger och produkter som säljs internationellt i mer än 20 länder. Nu, med hjälp av Henrik och marknadskoordinator Anna Ulrick von Arenstorff, ska företagets tillväxt och internationalisering stärkas ytterligare.

Zenz produkter skapas och produceras i Danmark, vilket är positivt när de ska expandera eftersom Norden generellt har ett väldigt gott rykte när det kommer till hållbarhet och ekologi.

ANNONS